سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام جواد علیه السلام در سال 195 هجری متولد شد و در سال 203 هجری (سال شهادت امام رضا علیه السلام) در سن هفت یا هشت سالگی به امامت رسید. و این اولین بار در تاریخ اسلام و شیعه بود که چنین فرد کم سن و سالی به امامت می‌رسید. امامت یک کودک یا نوجوان برای بسیاری از مسلمانان و حتی شیعیان عجیب یا غیرقابل باور بود و بسیاری را به گمراهی کشاند؛ هر چند با مشاهده کرامت‌ها و معجزات حضرت، بسیاری به راه حق بازگشتند. شاید یکی از حکمتهای امامت حضرت در سن کم، آماده کردن شیعیان برای دوران غیبت باشد؛ دورانی که فردی پنج ساله به امامت می‌رسد و سپس از نظرها غایب می‌شود و در دوران غیبت صغری از طریق نمایندگانش،‌ پیام‌های خود را به شیعیان منتقل می‌کند. لذا بسیاری از کرامات و معجزات امام جواد علیه السلام حاکی از علم گسترده ایشان و نیز علم غیب ایشان به احوال درونی افراد و خبرهای سرزمین‌های دیگر است تا برای دیگران ثابت شود که سن کم، مانع امامت کسی که خدا او را برگزیده نخواهد بود.در این فرصت یک نمونه اعجاز و یک حدیث از ایشان را تقدیم می‌نمانم و دعوت می‌کنم که خواننده کرامات حضرت جواد علیه السلام باشید. امامی که طبق نظر برخی بزرگان، در رفع حوایج مادی زودتر شفاعت می‌کند و توصیه به توسل به ایشان در رفع حوایج مادی شده است.

یک.  قاسم بن عبدالرحمن، زیدی مذهب ، گوید: به بغداد رفته بودم. روزی دیدم مردم در حال دویدن هستند و بر بامها و مکانهای بلند بر می‌آیند و می‌ایستند. پرسیدم: چه خبر است؟ گفتند: ابن الرضا امام جواد علیه السلام است. گفتم: او را می‌بینم. دیدم بر استری سوار است و به پیش می‌آید. با خود گفتم: خدا شیعه را از رحمت خود دور کند که می‌گویند خدا اطاعت این کودک خردسال را واجب کرده است. حضرت جواد علیه السلام متوجه من شد و فرمود: ای قاسم بن عبدالرحمن ! نخوانده‌ای که خداوند متعال می‌فرماید: « أَ بَشَرًا مِنّا واحِدًا نَتَّبِعُهُ إِنّا إِذًا لَفی ضَلالٍ وَ سُعُرٍ» قمر/24؛ یعنی( طایفه ثمود نیز انذارهای الهی را تکذیب کردند و گفتند:) آیا ما از بشری از جنس خود پیروی کنیم؟ اگر چنین کنیم در گمراهی و جنون خواهیم بود!با خود گفتم : به خدا این ساحر است. حضرت بار دیگر متوجه من شد و فرمود : آیا نخوانده‌ای که خداوند متعال می‌فرماید:« أَ أُلْقِی الذِّکْرُ عَلَیهِ مِنْ بَینِنا بَلْ هُوَ کَذّابٌ أَشِرٌ»قمر/25؛ یعنی: ( طایفه ثمود نیز انذارهای الهی را تکذیب کردند و گفتند: ) آیا از میان ما تنها بر او وحی نازل شده؟ نه، او آدم بسیار دروغگوی هوس‌بازی است.

با دیدن این اعجاز از عقیدة خود برگشته، شهادت دادم که او حجّت خدا بر خلق است و به امامت وی معتقد شدم. (کشف الغمّه ، ج3، ص216)

دو. مرحوم شیخ مفید رضوان اللّه تعالى علیه نقل کرده است که روزى شخصى از حضرت جواد الائمّه ، امام محمّد تقى علیه السلام سؤ ال کرد: چرا اکثر مردم از مرگ مى‌ترسند و و از آن هراسناک مى‌باشند؟
امام جواد علیه السلام در پاسخ اظهار داشت: چون مردم نسبت به مرگ نادان هستند و از آن اطّلاعى ندارند، وحشت مى‌کنند. اگر انسان‌ها مرگ را مى‌شناختند و خود را بنده خداوند متعال و نیز از دوستان و پیروان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قرار مى‌دادند، نسبت به آن خوش‌بین و شادمان مى‌گشتند و مى‌فهمیدند که سراى آخرت براى آنان از دنیا و سراى فانى ، به مراتب بهتر است .
پس از آن فرمود: آیا مى‌ دانید که چرا کودکان و دیوانگان نسبت به بعضى از داروها و درمان‌ها بدبین هستند و خوششان نمى‌آید، با این که براى سلامتى آن‌ها مفید و سودمند مى‌باشد؛ و درد و ناراحتى آن‌ها را برطرف مى‌کند؟ چون آنان جاهل و نادان هستند و نمى‌دانند که دارو نجات‌بخش خواهد بود.
سپس افزود: سوگند به خدایی که محمّد مصطفى صلى الله علیه و آله را به حقّانیّت مبعوث نمود، کسى که هر لحظه خود را آماده مرگ بداند و نسبت به اعمال و رفتار خود بى‌تفاوت و بى‌توجّه نباشد، مرگ برایش بهترین درمان و نجات خواهد بود.
و نیز مرگ تأمین کننده سعادت و خوش‌بختى او در جهان جاوید مى‌باشد؛ و او در آن سراى جاوید از انواع نعمت‌هاى وافر الهى ، بهره‌مند و برخوردار خواهد بود. (اختصاص، شیخ مفید، ص 55)

خداوند زیارت حضرت را در این دنیا و شفاعتش را در آخرت نصیب همه دوستدارانش بفرماید! پیشاپیش ایام رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی را تسلیت می‌گویم. یاد شهدای جاویدان 15 خرداد را گرامی‌ می‌دارم و میلاد امیرمؤمنان امام علی علیه السلام را تبریک عرض می‌کنم. التماس دعای ویژه از مناجاتیان ایام البیض ماه رجب دارم. یادداشت بعدی انشاء الله یک هفته بعد در چنین روزی. (چهارشنبه)


نوشته شده در  چهارشنبه 91/3/10ساعت  10:9 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]