سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دو یادداشت از یادداشتهای قبل درباره فیلمی نوشتم که آن را ندیده‌ام. یکی از خوانندگان محترم نظری درج نموده که مناسب دانستم نظر ایشان را به طور کامل نقل و به عنوان یادداشت درج کنم و توضیحی در پایان بیاورم. این خواننده محترم آورده:

سلام! شما که فیلم را حتی ندیده اید و نامش را هم نمیدانید!!! چطور به نقد آن پرداخته اید؟؟؟؟ کاش همه قضاوتهایتان اینگونه نباشد.

کسی شما را مجبور نکرده حتما مطلبی بنویسید اما اگر اصرار دارید مطلب بنویسید به شعور مخاطبتان احترام بگذارید و دو ساعت وقت گذاشته و فیلم رو از کلوپ تهیه کرده و تماشا کنید آنگاه شاید با کمی اغماض میتوان گفت حق دارید در مورد آن مطلب بنویسید وگرنه که کار را به متخصصان امر و منتقدان متعهدی مثل نادر طالب زاده یا فراستی یا ... واگذار کنید.

اما توضیح یا پاسخ بنده:

علیکم السلام. بنده از لوازم فیلم درباره رویکرد محتوایی فیلم قضاوت کردم و البته تصریح نمودم که فیلم را ندیده‌ام. اگر آتشی را ندیده‌اید اما دودی می‌بیند و با این وجود قاطعانه معتقد باشید که آتشی وجود دارد، آیا به نظر شما کار اشتباه و قضاوت نادرستی است؟ آیا اگر دشمنان قسم خورده‌ای از تصمیم شما سوت و کف بکشند به تصمیم خود مشکوک نمی‌شوید؟! لذا به نظر می‌رسد این که فرموده‌اید با ندیدن فیلم حق قضاوت یا اظهار نظر ندارم، ادعای منطقی و مستدلی نباشد. تخصص هنری درباره قابلیتهای هنری فیلم غیر از اظهار نظر درباره محتواست. فکر می‌کنم تا این اندازه حق داشته باشم که درباره محتوای فیلم صحبت کنم. هیچ قضاوتی درباره ارزش هنری فیلم در عالم دنیای سکولاریستی نداشته و ندارم. بر اساس مبانی و فلسفه هنر در فرهنگ اسلامی، ارزش هنری فیلم تابع محتوای آن است و الا به تنهایی یا در صورت محتوای ضد ارزشی،‌ ارزشی برای قالب هنری خاص نمی‌توان قائل شد. مستدام باشید.

تکمیلی: پس از درج این نظر و توضیح،‌ خواننده دیگری در پاسخ نظر قبلی توضیحی آورده است. ضمن تشکر از ایشان،‌ این پاسخ را هم اضافه می‌کنم. این خواننده محترم نوشته است که:

عزیز من دشمن همیشه دشمن است و باید در مقابل دشمن بدبین بود یعنی شما می فرمایید اسرائیل به چه انگیزه ای این فیلم را نمایش می دهد " لابد قرار است در آنجا فرهنگ اسلامی و ایرانی را ترویج کند. یعنی می‌شود باور کرد؟! بله،‌ به شرطی که خیلی ساده باشیم" اتفاقا این هنر نویسنده محترم را می رساند که از پیش فکر انان را بخواند و بعد از آن شاهدی از غیب برسد شما به این عبارات شک دارید "می‌دانم در ادبیات و فرهنگ آنها، ‌همچون سیاست آنها، هیچگاه هنر و محتوایی که در ضدیت با محورهای بنیادین فرهنگ و سیاست غرب باشد، اجازه طرح نمی‌یابد چه رسد به این که بخواهند از آن تجلیل کنند!" و این عبارت دقیقا ترجمه این روایت است که امیر مومنان فرمودند :"لا تامن عدوا و ان شکر; از دشمن در امان نباش ،هرچند از تو سپاس گزاری کند.»غرر الحکم ص 745  باید پیوسته دشمن را زیر نظرداشت که اگر لحظه ای غفلت صورت گیرد، ای بسا ضربه های آسیب ناپذیری از طرف دشمن وارد شود. ضمن تشکر از نویسنده محترم توصیه حقیر به همه خصوصا به جوانان عزیز این است که در مقابل دشمن واقع بین باشند.


نوشته شده در  شنبه 90/11/15ساعت  8:41 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]