سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در نظام آموزشی جاری کشور آموزش ابتدایی، ضروری و رایگان است. رایگان به این معنا که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا امکان تحصیل رایگان برای همگان فراهم باشد، مگر آن که افرادی نخواهند از سیستم آموزشی رایگان بهره‌مند شود و در مدارس غیر انتفاعی برای آموزش فرزندانشان اقدام کنند. (البته در نام بی‌مسمای «غیر انتفاعی» سوال داشته و دارم!) این مقدمه اول یادداشت حاضر.

مقدمه دیگر این که فعلاً دوره پیش دبستانی الزامی است؛ یعنی در مجموعه سنوات آموزشی دوره ابتدایی گنجانده شده است.

با توجه به مقدمه اول و دوم، ‌نتیجه این می‌شود که فراهم کردن آموزش رایگان پیش‌دبستانی طبق قانون اساسی وظیفه دولت است. اما روال فعلی آموزش پیش‌دبستانی دقیقاً خلاف این اصل قانونی است.به این شرح که دوره پیش‌دبستانی الزامی است اما در مدارس دولتی هم رایگان نیست و از اولیای دانش‌آموزان شهریه دریافت می‌شود. پس یکی از دو مورد الزام آموزش پیش‌دبستانی یا أخذ شهریه غیرقانونی است!

نکته جالبی که اخیراً کشف کردم این که این کلاس‌ها در مدارس دولتی با وجود شهریه مثل سایر کلاس‌ها نیست. به عنوان مثال مستخدم مدرسه دولتی موظف نیست این کلاسها را نظافت کند. اگر مایل بود در قبال اضافه‌کاری این کار را انجام می‌دهد و اگر مایل نبود می‌تواند این کار را انجام ندهد؛ چنان که در یکی از مدارس سراغ دارم که مستخدم مایل به اضافه‌کاری نیست و اولیای دانش‌آموزان مجبورند جور قضیه را بکشند. و این است حکایت شترمرغ!


نوشته شده در  پنج شنبه 90/11/6ساعت  9:42 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]