سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهارشنبه شبی که گذشت، دیدم رأس ساعت نه، پسرم نشست پای تلویزیون و زد شبکه دو. پرسیدم شبکه دو چه خبره؟! گفت: ساعت نه کلاه قرمزی داره. گفتم از کجا شنیدی؟ گفت تبلیغش از همین شبکه پخش شده.

نشست و چند دقیقه‌ای گذشت و کلاه قرمزی تشریف ‌فرما نشد! ساعت دقیق را از من پرسید. ده دقیقه از نه گذشته بود. اما هنوز خبری از کلاه قرمزی نبود. گفت: شاید امشب نداره. گفتم: ده دقیقه دیگه بنشین، شاید پخش کنند.

و ساعت از نه و ربع گذشته بود و پسر ما حسابی کلافه، که کلاه قرمزی شروع شد! بلافاصله پس از شروع برنامه، سؤالی پرسید که هیچ جوابی براش نداشتم. پسرم گفت: اگه نه و ربع شروع میشه، چرا به دروغ ساعت نه اعلام می‌کنند؟!

×××

با این که می‌دانم به دروغ اعلام ساعت نه می‌شود تا بتوانند تا نه و ربع بلکه بیشتر، کاسبی کنند و کودکان (و البته بزرگ‌ترها) را پای تلویزیون بنشانند و تبلیغ مصرف‌گرایی و سرمایه‌داری به خوردشان بدهند، اما نمی‌دانم چرا به تبعات منفی این اعلام‌ها توجه ندارند؟!

با این روال که مصادیق فراوانی هم دارد، کودک و نوجوان بیننده نتیجه می‌گیرد که پس دروغ مجازه؛ یاد می‌گیرند وقتی گفتند جلسه‌ای ساعت نه شروع می‌شود، یعنی ساعت نه و نیم تشریف بیاورید و این سلسله سر دراز دارد.

و یاد می‌گیرند که به وقت دیگران ارزش نگذارند. و این چنین است که فرهنگ جامعه‌ای ساخته (و در حقیقت خراب) می‌شود.


نوشته شده در  شنبه 91/12/19ساعت  3:24 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]