سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سایتهای فروش اینترنتی دو خودروساز بزرگ کشور، برخی ماشین‌ها، پیش فروش قطعی می‌شوند؛ اما وقتی سراغ اطلاعات تفصیلی می‌روید، شاهد یک کلاهبرداری بزرگ خواهید بود.

مثلاً در سایت ایران خودرو آمده؛ (مشابه‌اش در سایت سایپا هم هست):

پیش فروش قطعی: پژو 405 بنزینی( GLX ) با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوا *** شرایط پیش فروش قطعی بهمن 91 (1)*** دارای بیمه شخص ثالث *** کارت طلایی سه ستاره *** در صورت تغییر در مشخصات یا افزایش هر یک از نرخ های قانونی، در زمان ارسال دعوتنامه محاسبه و دریافت خواهد شد. *** موعد تحویل اردیبهشت 1392 (کد : 47965)

در حالی که معنای پیش فروش قطعی آن است که جنسی را در اصطلاح فقهی، به صورت سَلَف با قیمت قطعی خریده‌اید. یعنی تمام پول را پرداخت کرده‌اید و در هر شرایطی، فروشنده باید جنس را به شما تحویل دهد.

به معنای دیگر، اگر قیمت، کاهش یابد،‌ مشتری حق مطالبه  بقیه پول خود را ندارد و نیز اگر قیمت افزایش یابد، فروشنده حق مطالبه مبلغ بیشتری از خریدار ندارد. معنای پیش فروش قطعی در فقه دقیقاً همین است؛‌ نه چیز دیگری!

اما کلاهبرداری بزرگ خودروسازها این است که در سایت تصریح کرده‌اند که اگر قیمت افزایش یابد، مابقی از خریدار مطالبه خواهد شد. این شرط، هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون. چون با معنای پیش فروش قعطی در تناقض است.

اما کلاهبرداری بزرگ‌تر این که فقط در صورت افزایش قیمت برای شرکت حق مطالبه مبلغ بیشتری دیده شده است. در صورت کاهش قیمت چه؟ طبق شرایط فروش شرکتها، در این صورت مشتریان حق مطالبه بقیه پول خود را نخواهند داشت!

خیلی بعید است که خودروسازها با کلی مشاور حقوقی و وکیل و قانون‌دان، این کلاه بزرگ را بدون اطلاع و توجه، بر سر مشتریانشان گذاشته باشند!


نوشته شده در  یکشنبه 91/11/29ساعت  3:27 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]