سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محمد بن اسماعیل بخاری (منسوب به بخارا) نویسنده کتاب "الجامع الصحیح" که به نام "صحیح بخاری" مشهور است، می‌گوید که حدود هفت هزار حدیث در کتابش گرد آورده (با حذف مکررات، حدود چهار هزار حدیث می‌ماند) که آنها را از میان ششصد هزار حدیث انتخاب کرده است!(سیر اعلام النبلاء، ج 12، ص 402)

به تعبیر دیگر، یعنی در واقع از میان ششصد هزار حدیث موجود در منابع اهل سنت و احادیثی که میان محدثان آنها رایج بوده است،‌ تنها چهار هزار حدیث  را معتبر یافته است.

این سخن در نگاه اول، دلیلی بر اعتبار این کتاب و نشانه قوت آن گرفته شده است؛ در حالی که این سخن، نشان می‌دهد چقدر احادیث جعلی و نادرست میان اهل سنت وجود داشته که بخش مهمی از آن همچنان در مجامع روایی آنها موجود است! و وی با بررسی،‌ فقط چهار هزار حدیث از میان این همه حدیث را معتبر یافته است.

از سوی دیگر، بررسی احادیث بخاری نشان می‌دهد که احادیثی که به هیچ وجه محتوای آن قابل دفاع نیست، در میان روایات این کتاب وجود دارد؛ این هم نشان می‌دهد که چه روایاتهای نادرستی در مجامع روایی اهل سنت وجود داشته و دارد که برگزیده آنها "صحیح بخاری است با آن روایاتش!

جهت اطلاع از برخی احادیث عجیب و غریب صحیح بخاری به کتابهای زیر مراجعه کنید: سیری در صحیحین، محمد صادق نجمی؛ دراسات فی الحدیث و المحدثین، هاشم معروف الحسنی؛ اضواء علی السنة المحمدیة، محمود ابوریة


نوشته شده در  شنبه 91/10/2ساعت  1:47 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]