سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخی از کسانی که گاهی ساده‌اند و گاهی غرض‌ورز، درباره اختیارات ولی فقیه اشکالاتی مطرح می‌کنند که نشان از فریب خورده بودن آنهاست. بهترین کار مقایسه است. در ریاست جمهوری فرانسه نه عدالت شرط است و نه مجلس خبرگانی بر کار او نظارت دارد؛ با این همه اختیاراتش از ولی‌فقیه در ساختار حکومتی ایران بیشتر است. برخی از اختیارات ریاست جمهوری فرانسه چنین است: (درباره پادشاه سوئد هم خواهم نوشت):

در سطح بین المللی رئیس جمهور فرانسه، فرمانده کل قوای نیروهای مسلح و ضامن استقلال کشور و تمامیت ارضی به شمار می رود. فقط شخص رئیس جمهور می تواند در خصوص استفاده از بمب اتمی تصمیم بگیرد. وی مخاطب دیگر سران کشورهای جهان است و در مذاکرات پیمانهای بین المللی حتی در صورت نداشتن اکثریت در پارلمان شرکت می کند.
در سطح سیاست داخلی، رئیس جمهور داور بین قوای مختلف به شمار می رود. وی اختیار منحل کردن پارلمان را دارد. وی همچنین ریاست هیئت وزیران را برعهده دارد و اختیار امضای قوانین مصوب پارلمان در دستان او است . رئیس جمهور همچنین نخست وزیر را تعیین می کند که از دیدگاه قانونی اساسی، در راس دولت قرار دارد.
رئیس جمهور همچنین اختیارات زیادی برای انتصاب مسئولان نهادهای مهم دارد. برای مثال سه تن از مسئولان شورای قانون اساسی و بسیاری از مدیران ارشد را انتخاب می کند.

با این وجود، در فرانسه دیکتاتوری نیست و در ساختار حکومتی ایران هست! جل الخالق!


نوشته شده در  دوشنبه 91/2/18ساعت  9:11 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]