سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

همواره در درگیریهای سیاسی، اقبال مردم برای سیاستمداران مهم است و طرف‌های پیروز، اکثریت را ملاک حقانیت می‌دانند. اما در منطق قرآن کمی و زیادی نفرات و پیروان یک نفر و گروه، دلیل حقانیت محسوب نمی‌شود. اندکی پیروان نوح علیه السلام در قرآن تصریح شده است. حضرت نوح 950 سال تبلیغ کرد (سوره عنکبوت، آیه 14) و تنها گروه اندکی به او ایمان آوردند. (سوره هود، آیه 40) امام باقر علیه السلام تعداد پیروان حضرت نوح را هشت نفر دانسته است؛ (نور الثقلین، حویزی، ج 2،‌ص 357)

توجه کنید در طول 950 سال، هشت نفر ایمان آوردند!  پس کمی یا بسیاری افراد دلیل حقانیت نیست. باید به عقاید و رفتار نگاه کرد و بر معیارهای قرآن و سنت تطبیق داد و قضاوت کرد؛ و آن گاه باید وارد میدان شد؛ دیگران را خوش آید یا نه!

روزی ابوعبیده معتزلی به هشام بن حکم از شاگردان خاص امام صادق علیه السلام گفت: دلیل درستی اعتقاد ما و بطلان اعتقاد شما این است که طرفداران ما بسیار و پیروان شما اندک‌اند. هشام بی درنگ گفت: با این سخن ما را نکوهش نمی کنی; بلکه بر حضرت نوح خرده می گیری. او 950 سال پیامبری کرد و شب و روز قومش را به سوی خدا فراخواند; ولی جز گروهی اندک به وی ایمان نیاوردند. بنابراین، اکثریت دلیل حقانیت نیست. (مناقب ابن شهر آشوب، ج 1، ص 236)

این یادداشت اشاره‌ای بود بر هیاهوی برخی. هر کسی مرجع ضمیرش را خواهد یافت!

 


نوشته شده در  دوشنبه 91/2/18ساعت  8:47 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]