بسیاری از نویسندگان اهل سنت به شیعه نسبت دادهاند که شیعه قائل به تحریف قرآن است. یکی از دلائل آنها این است که شیعه مصحف امام علی علیه السلام را قرآن کامل میداند. در حالی که وجود مصحف خاص برای برخی اصحاب پیامبر (ص) از جمله امام علی (ع) بنا به روایات موجود در منابع شیعه و سنی امری ثابت است و تردید در اسانید و یا منابع آن، ناشی از عدم تتبع کامل و دقت کافی در آنهاست.
اگر جمعی از نویسندگان سنی که بیشتر گرایش سلفیه دارند مصحف امام علی(ع) را بهانهای بر تحریف قرآن موجود در باورهای شیعه قرار میدهند از این نکته غافلند که اولاً: مدارک این مصحف در منابع اهل سنت بیشتر از منابع اهل تشیع است؛ ثانیا: محتوای این مصحف بنابر اسانید و مدارک فریقین با قرآن موجود هیچ تفاوتی ندارد جز در ترتیب سورهها، بیان شأن نزولها و تفسیر و تأویل آیات که در آن مصحف نگاشته شده و این شیوهای متداول در بین صحابه بوده که این امور را در مصاحف خود مینگاشتند. از این رو اگر آن مصحف در دسترس ما بود با توجه به شخصیت عظیم و بیمانند گردآورنده آن، شناخت ما از تنزیل و تأویل آیات و معارف بیکران قرآن، بسیار ژرفتر از وضع کنونی میبود.