سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از مناظره چه عرض کنم؟! تا جایی که در مباحث صناعات خمس منطق خواندیم و بر اساس آنچه در کلاسهای روش مناظره تدریس کردیم، نمره مناظره اول بر معیار فنون و شکل اجرای مناظره زیر صفر است!

مناظره‌هایی که به شکل صوری و آزمایشی در کلاس دبیرستان صدرا بین دانش‌آموزان ترتیب می‌دهیم از این مناظره‌ای که دیدیم،‌ جذاب‌تر و علمی‌تر است و من البته، شرمنده دانش‌آموزانی شدم که در کلاس درس، مهارتها و اصول مناظره را به آنها آموزش می‌دهم.

یعنی آنچه در میان کاندیداها گذشت و حتی دکور آن، اصلا ربطی با اسم مناظره نداشت، چه رسد به محتوا و اصول مناظره؛ در واقع مثل مثل این بود که به عنوان "شیشلیک یا چلوکباب سلطانی"، به شما "ماست و خیار" بخورانند! البته این نمره شدیداً منفی به برنامه‌ریزان در صدا و سیما تعلق دارد، نه کاندیداهای محترم.

اشکال اصلی این شکل مضحک مناظره، به آنجا بر می‌گردد که بر اساس تجربه تلخ گذشته، نمی‌خواستند مناظره برگزار کنند و از سوی دیگر، در مناظره ابعاد بیشتری از نظرات و سلایق، روشن می‌شود. و نیز اشتیاق زیادی برای برگزاری مناظره میان مردم وجود داشت، چنین شد که صدا و سیما اشتیاق چلوکباب را با "ماست و خیار" اجابت کرد و ذائقه همه، از کاندیداها و مردم و حتی خود مجریان آن را پس زد.

منتظر می‌مانیم تا جایگزین بعدی مناظره را هم ببینیم؛ شاید چیزی در همان حد؛ با اندکی غلظت بیشتر "ماست"!


نوشته شده در  دوشنبه 92/3/13ساعت  12:32 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]