سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افشای فساد، مجاز است یا نه؟ آیا کسی از افشای فسادهای سیستمی، حمایت می‌کند؟! مقاله‌ کوتاهی در این خصوص در سایت تابناک خواندم که برایم جالب بود.

این توضیح را اضافه می‌کنم که در اسلام، فساد اقسامی دارد؛ افشای برخی از آنها جایز، بلکه واجب است و افشای برخی دیگری غیرمجاز و حرام است. اگر کسی در حیطه مسائل فردی یا در خلوت، گناه یا فسادی مرتکب شود که ضرر و زیانی متوجه دیگران یا نظام اسلامی نکند، افشای آن مجاز نیست؛ بلکه اگر کسی مطلع شد، لازم است به خود آن فرد تذکر دهد و امر به معروف کند. البته تلاش برای کشف این گونه مفاسد و اصطلاحاً «مچ‌گیری» در اسلام به نام تجسس مذموم، نهی شده است. موارد متعددی در روایات وجود دارد که شاهد این بخش است.

اما اگر فساد، به گونه دیگری بود (مثلاً ضرری متوجه دین یا دنیای دیگران کرد)، در گام اول امر به معروف لازم است و در گامهای بعدی، افشای فساد او برای مقابله با آن ضرورت دارد.

البته در اسلام یک شرط بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه تا افراد از وجود فساد مطمئن نشده باشند، حق ندارند بی‌جهت و صرفاً بر اساس یک سوءظن، با آبروی دیگران بازی کنند. از موارد متعددی از احکام اسلام، استفاده می‌شود که حفظ آبرو هم‌عرض حفظ جان بلکه گاهی مهم‌تر از آن است.


نوشته شده در  شنبه 91/7/29ساعت  6:29 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]