• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : عوامفريبي پيک بامدادي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 17 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + احمدي 
    سلام. فرموديد: "رفتار حضرت با کافري است که در سرزمين اسلامي است و با مسلمانان پيمان دارد يا در کشوري است که آنها با مسلمانان پيمان دارند. (سوره نساء / آيه 90) و الا در شرايطي که پيماني ندارند يا در شرايطي که در مبارزه عليه اسلام هستند جان و مال آنها در امان اسلام نيست."
    سوالي دارم: آيا در شرايطي که درمبارزه عليه اسلام نيستند و پيماني ندارند هم جان ومال آنها در امان نيست؟ ميشود بيشتر توضيحدهيد يعني چه؟
    پاسخ

    سلام. يعني مثلاً در آن شرايط مي‌توانيد اموالشان را مال خود محسوب کنيد.

    سلام
    گاهي به کارکرد وبلاگ فکرمي کنم گاهي فکر مي کنم وبلاگ به جاي اثر مثبت اثر منفي دارد براي مثال وقتي از جايي يا کسي انتقاد داري به جاي اينکه فرد طرف مقابل را پيدا وکني ونظرت را به اوبگويي مي نويسي توي وبلاگت که هم از عذاب وجدان نگفتن راحت شوي و هم بغضش گلويت رانگيرد ولي گاهي هم بايدبه اين انديشيد که مخاطب واقعي من چقدراحتمال دارد اين متن را بخواند؟ اين اعتراضي به مطلب شما نبود که براي خوانندگان وبلاگ هم آموزنده بوده بلکه طرح يک سوال بود؟
    پاسخ

    سلام. ممنون از حضور و اظهار نظر
    + محمد رضا رادمهر 
    جناب احمدي عزيز چرا اين جوري بحث ميکني مسلما من نميدونم دليلش چيه ولي اگه شما ميدونيد پس چرا مي پرسيد واگه نميدونيد بنده راهکار دادم درجمله من اثري از کوبيدن ميبينيد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!سوالي داشتي گفتم براي جواب کامل به مراجع مراجعه کن برادر
    + ميثم 
    جناب احمدي!
    سلام
    بنده از نظراتتان در اين مدت اين برداشت را کردم که شما به هر نحوي شده بناي بر مخالفت داريد چون يک تأييد هم از شما در خاطر ندارم. اما اگر واقعيت خلاف اين است بنده را به خاطر سوء ظنم به حضرت عالي عفو فرماييد و حلال کنيد.
    منتظر پاسخ شما در همين وبلاگ هستم.
    + zahra 
    تقريبا روشن شد متشکرم فقط بين کافر و مشرک واهل کتاب در غير حرمين شريفين فرقي نيست؟
    پاسخ

    در فتواي مشهور اهل کتاب هم ورودشان ممنوع است.
    + zahra 
    در حکوت اسلامي ايران الان همينطور است اهل کتاب در ذمه مسلمانند؟ اصلا کافر مي تواند در ذمه باشد؟ آيا کافر در قلمرو حکومت ايران زندگي نمي کند؟
    پاسخ

    بله در ذمه دولت هستند و حقوقشان محترم است.
    + zahra 
    يعني اينکه کافري که در قلمرو اسلامي زندگي مي کند يا اهل کتاب است و در ذمه مسلمين که بايد جزيه بدهد و در مقابل رعايت حقوقش طبق قوانين اسلامي مي شود يا اينکه اصلا حق زندگي در قلمرو اسلامي ندارد و در خارج از قلمرو هم اگر اختلافي بين مسلمان و غير مسلمان پيدا شد قاضيش مسلمان نيست که اصلا عدالت مطرح باشد ؟
    (ضمن عذرخواهي از اطاله کلام)
    پاسخ

    مي‌توانند در ذمه دولت باشند و ممنوعيتي براي زندگي آنها در دولت و سرزمين اسلامي نيست غير از حرمين شريفين که حکم خاصي دارد.
    + zahra 
    عدالت به معناي رعايت حقوق، آيا حق آن يهودي ربطي به پيمان يا عدم پيمان با مسلمانان داشت؟ يعني اگر با مسلمانان پيمان نداشتند حقي نداشت و اسلام اجازه تصاحب اموال آنها را مي دهد يا مي گويد در محکمه به عنوان کافر به او نگاه کن؟

    پاسخ

    بله. در سرزمين اسلامي زندگي مي‌کرد و الا چه اختلافي پيش مي‌آمد که کار به قضاوت برسد؟! در کتب فقهي هست که اموال کافر غير ذمي محترم نيست؛ به شرطي که باعث تعرض به جان و مال مسلمانان و آبروي اسلام نشود. و الا ممنوع است.
    + zahra 
    يه سوال ديگه اگه ضرورت ايجاب کرد که بدن مسلمان تشريح شود آيا اولويت با بدن کسي است که وصيت کرده يا نه اصلا وصيت تاثيري ندارد؟ و ملاک اهم م و مهم براي تشريح بدن مسلمان چيز ديگري است؟
    پاسخ

    گر چه تخصص فقهي ندارم، اما تا آن جايي که فقه خوانده‌ام چنين نتيجه مي‌گيرم که بر اساس اصول اسلامي، اجازه فرد در حال حيات يا اجازه اولياي ميت نقش تعيين کننده‌اي دارد. فتواي فقهي مراجع عظام را بايد ديد.
    + zahra 
    سلام، اگرچه بدن کافر غسل و اين تجهيزات را ندارد ولي بايد آن را دفن کرد،نبايد لاشه اش را رها کرد!در پاسخ سؤال جناب احمدي نبايد عدالت را از احترام تفکيک کرد؟ از نظر بيولوژي مؤمن و کافر يکي است و لي انسانيت احترام دارد نه انسان بيولوژي و انسانيت هم به توحيد و....است و براي تشريح هم منطقي است که در صورت لزوم از بدني که احترام کمتري دارد استفاده شود ولي در مورد عدالت هم همينطور است؟ درست است که مال و جان کافر لازم الاحترام نيست ولي اين مربوط است به تحميل عقيده توحيد ولي فکر کنم عدالت اصل ثابتي است که مسلمان و غير مسلمان در برابرش فرق نمي کند البته مطمئن نيستم.

    پاسخ

    سلام. بستگي دارد که چه تفسيري از عدالت داشته باشيد. آيا عدالت در اين است که ديه مسلمان و کافر يکسان باشد؟ دين اين عدالت را مطلقا‌ قبول ندارد. با يک مثال ديگر مسأله تا حدودي روشن‌تر مي‌شود. آيا عدالت در اين است که مثلا همه فرزندان پسر يک ميت يکسان از او ارث ببرند؟ شايد بگوييد بله اما اسلام مي‌گويد اگر فرزندي کافر بود هيچ ارثي از پدر نمي‌برد. عدالتي که اسلام ترسيم کرده با مساوات بين همه افراد بشر در همه چيز، خيلي فاصله دارد.
    + احمدي 
    عزيزان واقعا برام سواله! نميتونم از يه کارشناس ديني سوالم رو بپرسم؟ خوب شک کردن و سوال کردن اشکال نداره اما ماندن در مرحله شک مشکل زاست (نقل به مضمون شهيد مطهري)
    تا آدم يه سوال مي پرسه به جاي اقناع کردن، سريع چماقهاي تکفيري رو برميداريد و کوبيد رو شروع ميکنيد.
    آقايان رادمهر و ... شما جواب رو نميدونيد و راحت ترين و بي دردسرترين کار براتون کوبيدن طرفه اگر راست ميگيد يک جواب منطقي به اين موضوع بدهيد. يادتون نرفته که حضرت علي (ع) و اون يهودي در مقابل قاضي به طور مساوي محاکمه شدند. چطور يک يهودي از نظر حق شهروندي با امام اول شيعيان يکسان است و امام از قاضي ميخواهد حتي از به کار بردن کنيه حضرت امتناع کند و هر دو را يکجور خطاب کند اما در مورد ميتشان ....
    پاسخ

    سلام. جناب احمدي! بابت ناراحت شدن به شما حق مي‌دهم. رفتار حضرت با کافري است که در سرزمين اسلامي است و با مسلمانان پيمان دارد يا در کشوري است که آنها با مسلمانان پيمان دارند. (سوره نساء / آيه 90) و الا در شرايطي که پيماني ندارند يا در شرايطي که در مبارزه عليه اسلام هستند جان و مال آنها در امان اسلام نيست. حتي اگر مسلمان باشند هم در امان نخواهند بود. حضرت علي در هر سه جنگ معروفش با مسلمانان در نبرد بود و بسياري را کشت. اما بحث حرمت جسد غير از حرمت انساني است که حيات دارد. در نظر قبلي توضيح مختصري ادم. اگر کافي نبود تذکر دهيد تا تکميل نمايم. ممنون از حضورتان.
    + محمد رضا رادمهر 
    جناب احمدي عزيز سوالت را از مراجع بپرس جوابت را ميدهند !فتواي مراجع عدم جواز براي تشريح است برفض محال اگر گير نيامد مجازند
    + ميثم 
    بابا چقدر تکريم ارباب رجوع! چقدر اهميت دادن به نظر خوانندگان! بازم همون قالب اسبق! يه کاريش بکن...
    پاسخ

    سلام. ممنون. قالب بهار آمار بازديدش اشکال داشت. چشم به زودي تغيير خواهم داد.
    آقا/خانم احمدي!!! شما را نمي دانم ولي مسلمان چه برسد به شيعه و مؤمن جسدش احترام دارد لذا دفن او واجب است برخلاف جسد غير مسلمان.
    شما را به هرکس مي پرستيد به خاطر لجاجت و انگيزه شخصي، اصول و ارزش ها را زير سؤال نبريد، وگرنه به عقل شما شک مي کنند و بقيه نظراتتان را هم از همين دست مي دانند!!!

    + احمدي 
    ميشه لطف کنيد که توضيح بديد بنده مسلمان خدا با بنده غير مسلمان چه تفاوتي دارند که نگهداشتن يا بي حرمتي به يکي مباح است و ديگري نه؟ مگر نه اينست که حضرت علي در نامه معروفش به مالک اشتر ميگويد : با همه زيردستانت مدارا کن چرا که آنها يا شبيه تواند در دين و يا شبيه تو هستند در خلق (يعني بنده خدايند) ....
    پاسخ

    سلام. فرقش در فرق ايمان و کفر است. البته در شرايط عادي هم بي‌احترامي به جسد هر انساني ممنوع است. برابري انسانها در همه شرايط نيست. مثلا واجب است جسد ميت مسلمان غسل و کفن و دفن شود اما در غير مسلمان چنين چيزي واجب نيست. در جايي که مي‌شود از جسدي استفاده آموزشي کرد چون جسد کافر به خاطر کفرش ( نه به خاطر انسان بودنش) احترام کمتري دارد بايد از آن استفاده کرد و تا استفاده از جسد کافر ممکن است استفاده از جسد ميت مسلمان جايز نيست.
       1   2      >