• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : عدل الهي؛ گفتگوي مجازي
  • نظرات : 1 خصوصي ، 2 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + س.الف 

    سلام جناب و ممنون که باب اين بحث رو باز کرديد

    حقيقيتش من دغدغه هاي زيادي در اين مورد دارم که البته مورد شرور جزو اولويتهاش نيست

    به عنوان مثال چرا يک موجود انسان خلق شده يکي درخت و يکي گوسفند؟ جواب معمول اينه که ظرفيت وجودي هرکدام به همان اندازه بوده که خب سوال ديگري بوجود مياد:

    اين ظرفيت وجودي از کجا آمده؟ مگر نه اينکه همان هم مخلوق خداوند است؟

    پاسخ

    سلام. اميدوارم اين يادداشت و نظرات و پاسخهاي ذيل آن مفيد واقع شود.تبعيض در خلقت، يکي از مصاديق عام شرور است که در سؤال حضرتعالي آمده است.بر اساس منطق قرآن، همه چيز در عالم خلقت مسخر انسان است. يعني انسان خلق شده و براي تأمين نيازهاي او در مسير زندگي مادي و براي کمال معنوي‌اش، امکانات زيادي فراهم شده است. در اين منطق سخن از ظرفيت وجودي همه نيست؛ بلکه ابتدا ظرفيت موجودي کمال‌طلب و قابل تکامل اختياري در نظر گرفته شده و همه اسباب و شرايط طي شدن اين مسير در اختيارش قرار داده شده است.طبعاً با اين منطق همه موجودات نمي‌توانستند انسان باشند. همچنان که انسان نبودن ساير موجودات هم نقيصه و عيبي براي آنها محسوب نمي‌شود، اصل انسان بودن (بدون کمال يا ضعف اختياري) نقيصه يا عامل برتري نيست.لذا بر اساس منطق قرآن، اگر انسان در مسير کمال قرار گرفت از همه افضل است و اگر در مسير فساد بود،‌ از همه مخلوقات، پست‌تر است.در اين ادبيات هم قرآن بر اساس تلقي عموم مردم سخن گفته است و الا در منطق دقيق، هيچ حيواني هم "بما هو حيوان" پست نيست.