• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : تئوريزه کردن ماکياوليسم مذهبي در کتاب درسي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    با سلام و آرزوي بهترين ايام براي حضرتعالي و خانواده گرامي:
    ممنون از تيزبيني شما و خوشحالي از اينکه متون آموزش و پرورش زير ذره بين کساني چون شما قرار دارد.
    اتفاقا امسال سه کلاس پيش دانشگاهي معارف تدريس مي کنم و دقيقا جمله را به ياد دارم اما به قول شما طلبه ها اين جمله يک " ان قلت " هم دارد.
    حضرت استاد ، حقير هم دورا دور با نظريه ماکياول آشنا بوده و به مناسبتي سرکلاس از آن حرف مي زنم
    اما فکر کنم تفاوت جمله کتاب با نظر آقاي ماکياول در واژه " حسن " نهفته است.
    بله
    حسن فاعلي ، خسن فعلي را به دنبال دارد. و اگر فعل اخلاقي " حسن " باشد فکر نمي کنم خيلي به عقيده ماکياول نزديک شده باشيم.
    شايد هم برداشت من ناقص بوده است.
    صدالبته که در کلاس هاي درس هرگز شائبه اي که حضرتعالي به آن اشاره فرموديد براي هيچ کدام از دانش آموزان پيش نيامده است و اگر هم آمده بود لاجرم همين تفسير را ارائه مي کردم.
    اميدوارم بيش از گذشته از نظريات جنابعالي در حوزه نقد کتاب درسي بهره مند شوم.
    عزت حضرت عالي مستدام

    پاسخ

    سلام. ممنون از توضيح شما. اما يک اشکال به اين توضيح: در حسن فاعلي (انگيزه درست و مخلصانه) حضرت آيت الله بهجت قدس سره، کسي شکي ندارد؛ اما آيا اين حسن فاعلي دليل آن است که همه فتوا و اعمال ايشان طبق حکم الله واقعي (= حسن فعلي) بوده است؟ و به تعبير ديگر، آيا شما مي‌توانيد با اطمينان بگوييد که همه فتاوي ايشان همان چيزي است که نزد خدا به عنوان حکم حقيقي و واقعي است؟ در اين صورت تغيرر فتوا چه توجيهي دارد؟ پس خود ايشان با تغيير برخي فتواها به اين نتيجه رسيده‌اند که فتواي قبلي حکم الله حقيقي نبوده است. آن چنان که معروف و مستدل است، حسن انگيزه دليل بر صحت رفتار نيست. پس تروريست‌هايي که شيعه را کافر مي‌دانند و با اين قصد ترور مي‌کنند، چون حسن فاعلي دارند، حسن فعلي هم دارند و براي اين کارشان ثواب هم خواهند گرفت؟