• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : حرام شرعي در طرح ملي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + خواننده 
    با عرض سلام و ادب از نوشته بسيار خوبتان و دغدغه به جاي حضرتعالي لذت بردم نکاتي به ذهنم رسيد خواستم عرض کنم تا مورد بحث قرار گيرد:
    1- تا آنجايي که اطلاع دارم در بحث خلوت بين زن ومرد همين که امکان ورود شخص ديگر فراهم باشد هر چند در ب مطب هم بسته باشد(قفل نباشد)مشکل شرعي ندارد.
    2- در بحث معاينه نيز به نظرم نبايد صورت مساله را پاک نمودزيرا
    اولا: اگر طرحي به خاطر منافعش واقعا براي کشور ضرورت پيدا کرد که تشخيص آن در حيطه حقير نيست شايد بتوان گفت مراجعه شخص به پزشک غير همجنس از باب اضطرار بوده و اشکالي ندارد زيرا در صورت عدم دسترسي به پزشک همجنس(چون در اين طرح ضروري لزوما بايد هر خانواده اي به يک پزشک زن و يا مرد مراجعه و ثبت نام کند) مراجعه به پزشک غير همجنس مجاز مي باشد.
    ثانيا:بايد مسائل شرعي ان از طرف نهاد هاي مذهبي آماده شود و در اختيار دولت قرار گيرد تا پزشکان تا حد ممکن ملزم به انجام ان باشند و از آن پس ديگر خلاف شرعي توسط دولت تبليغ نشده است.و اميدواريم اين کار صورت گيرد هر چند قبل از اجراي اين طرح همين مسائل شرعي وجود داشته است.
    مثلا پزشکان در هنگام معاينه غير همجنس در ابندا از روي لباس معاينه کنند و اگر امکان ندارد از دست کش استفاده نمايند.با تشکر
    پاسخ

    سلام. 1. فتواي همه مراجع چنين نيست. فتواي آيت الله بهجت را به عنوان نمونه ببينيد. 2. اضطرار به اين گستردگي؟! اين همان تقدم عقل خود بر حکم خدا يا تقدم عقل خود بنياد است. هيچ ضرورتي در اين کار نيست. معناي ضرورت در فقه خيلي روشن است و قطعا شامل اين موارد نمي‌شود. 3. آخه مگر مجبوريم طرحي بدهيم که يا شرع نقض شود يا اصول حرفه پزشکي. در غالب موارد معاينه از روي لباس کافي نيست. پزشکان محترم چنين مي‌گويند. ممنون از نطراتتان.