سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چندی قبل در رسانه های مجازی محلی، ویژه برنامه سحری سیمای مرکز یزد، شاید به دلیل نقش برجسته مجری اردکانی آن، مورد توجه برخی دوستان قرار گرفت.

در نقد یا تأیید این برنامه نکاتی نوشته شد؛ از جمله نقدها، محتوایی بود که از آن می توان با "مرگ خلاقیت" در این ویژه برنامه یاد کرد. اکنون که آبها از آسیاب افتاده است، از منظر دیگری به این موضوع می پردازم.

(شاید با وجود سابقه ده ساله نگارنده در صدا و سیما (و نه، مرکز یزد)، خوانندگان محترم، نوشتن در این موضوع را خارج از تخصص محسوب نفرمایند؛ هر چند بیش از پنج سال است که بنا به خواست شخصی، ارتباط خاصی با این مجموعه ندارم؛ جز عضویت در یک کمیته مشورتی، و دیگر هیچ.)

در بررسی محتوای ویژه برنامه سحری سیمای مرکز یزد، و به طور کلی، تمام ویژه های سحر، دو بخش کاملاً از هم جداست؛ یکی سردبیری و برنامه ریزی محتوای برنامه و دیگری اجرا و گویندگی به عنوان یکی از آیتمهای آن.

در طراحی آیتمهای یک برنامه، مهمترین نکته، توجه به اهداف و کارکردهای خاص برنامه است. ویژه های سحر مراکز استانها، برنامه سرگرمی_تفریحی یا علمی_آموزشی یا مستند و ... نیست؛ بلکه، برنامه ای است با هدف اطلاع رسانی محلی اوقات اذان و نیز ایجاد فضای معنوی _ عرفانی در ساعات منتهی به اذان صبح.

طبعاً، اگر خلاقیت یا تنوع آیتمی در طراحی برنامه دیده شود، لازم است در راستای هدف کلی برنامه باشد. با حرکت در چهارچوب هدف برنامه، مثلاً چه ابتکاری در پخش دعای سحر یا مناجات و دعای قبل و بعد اذان و پخش اذان و ترتیل قرآن میتوان لحاظ کرد؟

به نظرم دست سردبیر در این موضوع بسته است و جز، برخی تغییرات تصویری در محتوای اصلی و طراحی برخی آیتمهای فرعی، نمیتوان خلاقیت خاصی به خرج داد!

و اصلاً هر گونه خلاقیت در ساختار کلی برنامه، تقریباً ممنوع و خلاف اهداف برنامه است! مثلاً به جای سنت پخش دعای مشهور سحر، چه دعایی در برنامه دیده شود؟ یا مثلاً به جای اعلام دقایق مانده به اذان صبح، چه زمانهای دیگری اعلام شود؟!

در نتیجه، هر تکرار و عدم خلاقیتی، مذموم نیست؛ و هر ابتکار و خلاقیتی، مطلوب نخواهد بود. شاید برتری بینندگان ویژه سحر مرکز یزد، بر ویژه افطار، نشان از آن باشد که برنامه ویژه سحر از کارکردهای اصلی خود فاصله کمتری گرفته، و بیشتر مورد پسند مخاطبان بوده است.

اما بخش دوم یادداشت به یکی از ارکان برنامه، یعنی مجری برنامه، مربوط است.

اجرای جناب عیدانی، نویسنده_مجری یا مجری_مؤلف برنامه، از نقاط قوت برنامه است و شاید بتوان ادعا کرد حضور و نوع اجرای ایشان در افزایش مخاطبان برنامه، نقش اول را ایفا میکند.

با توجه به این که با مجریان متعددی سر و کار داشتم، میتوانم به جرأت ادعا کنم که با برخی اصلاحات جزئی، به راحتی ایشان را میتوان در شمار مجریان برجسته ملی (و نه، محلی و استانی) در برنامه های خاص قرار داد. مجموع اجرای روان، متون فاخر، صدای گرم و سیمای دلنشین از نقاط قوت حضور ایشان به عنوان مجری برنامه است.

البته سختگیری ایشان و نپذیرفتن اجرای برنامه های دیگر در مرکز یزد، سیاست کاملاً درستی است که بر ماندگاری جذابیت حضور ایشان به عنوان مجری ویژه برنامه سحر افزوده است. آرزوی موفقیت بیش از پیش ایشان در این عرصه دارم.


نوشته شده در  دوشنبه 95/4/7ساعت  4:52 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]