سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امروز سالگرد درگذشت مرحوم دکتر شریعتی است. با وجود گذشت سالیان دراز از فوت ایشان، جبهه‌بندی میان مخالفان و مدافعان تفکر ایشان،‌ همچنان ادامه دارد!

به این مناسبت، نقل خاطره‌ای از نگارنده، شاید سودمند باشد و نکته‌ای دربر داشته باشد.

بیش از ده سال قبل در انجمنی که تعدادی طلبه و تعدادی دانشجو حضور داشتند، چندین جلسه بحث مفصلی میان مخالفان و موافقان دکتر شریعتی درگرفته بود. در یکی از جلسات از بنده به عنوان مهمان دعوت کردند و شنونده بحث‌های ایشان بودم که هر کدام با صدای بلندتر از دیگری درصدد اثبات حقانیت نظر خود و ابطال رأی دیدگاه مقابلش بود.

بیش از دو ساعت بحثها طول کشید و البته از حاضران خواسته بودم که در طول بحث از بنده نظری نخواهند و تا آخر ساکت بودم.

پس از پایان جدال سنگین، فقط چند سؤال ساده مطرح کردم که سکوت معنی‌دار هر دو طرف و پاسخ‌های برخی از آنها، نقطه پایان جلسه بود. از چند نفر از کسانی که با شدت و حدت بیشتری بحث می‌کردند، پرسیدم چند اثر از دکتر شریعتی را کامل خوانده‌اید که در مقام منتقد آتشین یا مدافع دوآتشه برآمده‌اید؟!

پاسخ‌ها نشان می‌داد که بیش از این که بحث‌ها علمی و از روی اطلاع باشد، از روی جمود و تعصب و تبلیغات و به تعبیر خالص‌تر "عوام‌زده" بود. و این عوام‌زدگی هنوز هم در میان بسیاری از ما وجود دارد!.


نوشته شده در  پنج شنبه 93/3/29ساعت  5:49 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

حدود یک سال قبل، دو اتوبوس به هم می‌خورند و عده‌ای تلفات می‌دهد؛ برخی، از جمله گروهی از نمایندگان افراطی همه را حتی گارد ریل را مقصر می‌دانند و می‌گویند وزیر راه استعفا دهد!

اما چند روز پیش دو قطار مسافری در اثر خطای محرز انسانی به هم می‌خورند، اما برای همان جیغ‌کشندگان سابق، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است! جل الخالق از این یک بام و دوهوا!!!!!


نوشته شده در  پنج شنبه 93/3/22ساعت  1:22 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

امیدوارم کسانی که با دستپاچگی رانت 650 میلیون یورویی (مبلغ ریالی‌اش شاید از سه هزار میلیارد بالاتر رود!) ر ا تکذیب می‌کردند، این روزها پیگیر اخبار تأیید آن در دیوان محاسبات باشند.

و نیز امیدوارم  این خبر را پیگیری کنند که این رانت در دستور کار ستاد پیگیری مفاسد اقتصادی زیر نظر سران قوا قرار گرفته است.

و البته امیدوارم که مفاسد اقتصادی را هرجا که باشد و در هر دولتی محکوم کنند و البته اعتراف می‌کنم که: آرزو بر جوانان عیب نیست! ؛ البته اگر در جوانی نگارنده تشکیک نفرمایید.


نوشته شده در  سه شنبه 93/3/20ساعت  11:48 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

در روزهای هیجان قیمت ارز آزاد، در دوران رئیس جمهور سابق،‌ سایتهای اعلام لحظه‌ای قیمت دلار آزاد به عنوان بخشی از برهم‌زنندگان بازار، فیلتر شدند؛ و چقدر تهمت که نثار دولت نشد و این کار نمونه بی‌تدبیری و بی‌برنامگی دانسته شد!!!

اما اگر کسی می‌داند، جواب بدهد که چرا چند روز است همان سایتها فیلتر شده‌اند یا از اعلام قیمت دلار آزاد منع شده‌اند و البته صدایی از همان منتقدان سابق، بلند نیست؟!!!!!

(ایران جیب نرخ دلار آزاد را از لیست حذف کرده است (لینک سایت) سایتهای ادامه هم فیلتر شده‌اند. (لینک 1) (لینک 2) (لینک 3) (لینک 4)

حامی عملکرد دولت سابق نبودم و نیستم؛ هدف اصلی این یادداشت نشان دادن یک بام و دوهوایی وحشتناک در میان مردان سیاست‌زده کشور است. راست و چپ،‌ اصلاح‌طلب و اصولگرا، اعتدال و تدبیری و ضد آن هم نمی‌شناسد!


نوشته شده در  سه شنبه 93/3/20ساعت  9:3 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

یادداشت زیر را از سایت جهان نیوز خواندم. آن را منصفانه و جدی دانستم؛ به شرطی که مبنای آن که عدم تبریک پیروزی بشار اسد از سوی رئیس جمهور است، بعداً تکذیب نشود! اما متن یادداشت:

بعید است که سر رئیس جمهور آنقدر شلوغ باشد که از نتیجه انتخابات استراتژیک سوریه بی خبر مانده باشد. و نیز دور از واقعیت است که تبریک روز ملی اتیوپی و یمن یا پیام تسلیت به رئیس جمهور کرواسی و صربستان مهم‌تر از تبریک پیروزی بشار اسد در انتخابات فرامنطقه ای سوریه باشد؛ پیروزی که تحولات منطقه‌ای و جهانی را به نحو خیره‌کننده‌ای به سود ایران و حامیان مقاومت تقویت کرد.

اما در عین ناباوری، بی‌تفاوتی حجت الاسلام حسن روحانی به پیروزی همتای سوری خود همچنان ادامه دارد؛ انگار نه انگار که سوریه از مهمترین و نزدیکترین متحدان جمهوری اسلامی در منطقه و آن هم در خط مقاومت علیه دشمن صهیونیستی است. (ادامه یادداشت را از اینجا بخوانید)


نوشته شده در  یکشنبه 93/3/18ساعت  12:25 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

یک روز صنف طلافروشان اعتصاب می‌کنند و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهند. یک روز بزازان و روز دیگر آهن‌فروشان. از همه جالب‌تر این که مبلغ کامل ارزش افزوده را جدای از قیمت کالا بر روی فاکتور اضافه کرده و از مشتری مطالبه می‌کنند!

نمی‌دانم دعوا بر سر چیست؟! لابد می‌خواهند پولی را که تمام و کمال از مشتری گرفته‌اند به سازمان مالیاتی ندهند!

و از سوی دیگر بیچاره کارمندان و کارگران که هم از حقوق‌شان به تمام و کمال مالیات کسر می‌شود و از سوی دیگر به تمام و کمال باید مالیات بر مصرف را از همین حقوق پرداخت کنند! سؤال من این است که مالیات تولیدکننده و بنگاه‌دار از کجا پرداخت می‌شود؟! این مالیاتی هم که می‌پردازند که از مشتری گرفته‌اند!

یادم است چند سال پیش مالیات یک واحد صنفی خیلی معروف در شهرم را با مالیاتی که از حقوق من به عنوان یک کارمند کسر می‌شد مقایسه کردم. مالیات یک سال آن واحد تولیدی به اندکی کمتر از مالیاتی بود که از حقوق یک ماه بنده کسر می‌شد؛ تازه کلی هم از زیادشدن مالیاتش شاکی بود!!!!!!! خوب دقت فرمایید مالیات یک سال او به اندازه مالیات یک ماه حقوق من نبود!

معنی عدالت را خوب فهمیدم و دیگر حرفی برای گفتن در این خصوص ندارم!


نوشته شده در  شنبه 93/3/10ساعت  8:36 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شکی نیست که افراد بر اساس مطالعه یا (متأسفانه گاهی بر اساس) تعصب محلی و حزبی و گروهی از گرایش خاص سیاسی دفاع کنند و از رقیب در حوزه اندیشه یا عملکرد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، انتقاد داشته باشند.

تا این جای قضیه کاملاً طبیعی است؛ اما اگر این گرایش و حمایت اگر از مسیر حق خارج شد، حمایت افراطی نام خواهد گرفت.

اگر اختلاس را محکوم کردیم، از هر گروهی باشد، اعتدالی هستیم و اگر اختلاس رقیب را محکوم کردیم و اختلاس هم‌حزبی را ماستمالی کردیم، بدون شک افراطی هستیم!

اگر رانت را با همان شرح بالا محکوم کردیم، اعتدالی هستیم و اگر رانت خودی را، تلاش اقتصادی معرفی کردیم و رانت رقیب را افساد اقتصادی دانستیم، افراطی هستیم.

و به همین شرح، همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی و سیاسی و ...

بگذریم که هیچ‌گاه در انتقاداتمان تمجید از رفتار حزب مقابل را تصور نمی‌کنیم و این هم برگی دیگر از افراطهای سیاسیون ما.

این تذکر اجمالی را برای کسانی عرض کردم که بر اندک اشکالی جیغ و فغان می‌زدند و اکنون، یا ساکت‌اند و یا، حامی افراطی!

شاید هم به مدینه فاضله‌شان رسیده‌اند، شاید هم سهم‌شان در قدرت، مهر سکوت بر لبشان نشانده! امیدوارم همچنان اعتدال طرفدار داشته باشد؛ چه خوب گفته‌اند که: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!


نوشته شده در  چهارشنبه 93/3/7ساعت  11:44 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

نمی‌دانم که این گزارش درست و واقعی است یا نه و آیا تکذیب و اصلاح خواهد شد یا نه، ولی اگر حتی یک درصد این آمارها هم درست باشد،‌ وای به حال کسانی که دانسته یا ندانسته این تخلفات را رقم زدند؛ وای به حال آنها در روزی که فریادرس هر کسی، فقط عمل اوست!

به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر،‌ دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری گفت: شماری از دانشجویانی که از سال 85 تا 92 به خارج اعزام شده‌اند، شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند مثلا حداقل معدل کارشناسی باید 14 و کارشناسی ارشد 16 می‌بود که معدل 73 نفر در مقطع کارشناسی زیر 14 و 70 نفر در مقطع کارشناسی ارشد زیر 16 بوده است.

وی با اشاره به تخلفات انجام شده در تبدیل وضعیت دانشجویان بورس خارج به داخل از سال 89 به علت مشکلات ارزی افزود: از بین 1884 نفر تبدیلی، 228 نفر معدل کارشناسی زیر 14 ( شامل 7 نفر زیر 12-70 نفر 12تا13 - 151 نفر 13 تا 14) و 305 نفر معدل کارشناسی ارشد زیر 16 (شامل 14 نفر زیر 14 - 54 نفر 14تا15 - 247 نفر 15تا16) داشتند و 235 نفر هم اصلا معدل خود را اعلام نکرده‌ اند.

صدیقی گفت: شرط سنی برای تبدیل قبولی های خارج به داخل و پذیرش در دانشگاه های داخلی حداکثر 33 سال پیش بینی شده بود که 325 نفر موقع معرفی فاقد شرط سنی بودند و در پرونده‌های 183 نفر نیز سند محضری برای خدمت سپرده نشده است.

وی دانشگاه علامه طباطبایی را با 259 نفر بالاترین پذیرش (تبدیل) اعلام کرد و افزود: تقریبا در خصوص نیمی از این 1884 نفر هنوز نظر گزینش یا هیئت مرکزی جذب دانشجو را نداریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه 550 نفر از این افراد اکنون جایابی شده‌ اند و حکم بورس گرفته‌ اند، گفت: به ازای هر یک از رشته های علوم انسانی مبلغ 30 میلیون تومان و غیر علوم انسانی 40 میلیون تومان شهریه به دانشگاه ها پرداخت می شود که تا پایان 92 را پرداخت کرده‌ ایم.

صدیقی افزود: در این مسیر حضور آقازاده ها و منسوبان هم دیده می شود و اسامی این عده هم وجود دارد.

وی شمار مربیان استفاده کننده از شرایط بورس داخل را 933 نفر اعلام کرد و گفت: در این حوزه خیلی شرایط کیفی پیش بینی نشده بود و مربیان با ارسال سابقه می‌توانستند به دانشگاه‌ها معرفی شوند.

وی با بیان این که با نظر وزیر علوم وارد بحث پرونده‌های گذشته نشده‌ ایم و برخلاف گفته یکی از روزنامه‌ها نبش قبری صورت نگرفته است گفت: در گزارشی که به کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس داده شد اعضا تاکید بر برخورد داشتند.

صدیقی افزود: نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از یکسال پیش با استقرار نماینده در سازمان امور دانشجویی به بررسی پرونده ها پرداخته و مواردی را اعلام کرده‌اند و منتظریم نظرشان را در ارتباط با موارد خلاف قانون و آیین نامه مشخص شود و تفسیرهای حقوقی هم معلوم شود.

صدیقی در ادامه افزود: کار اعزام دانشجو به خارج بر اساس قانون 1364 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن به سال 1368 و از طریق آزمون صورت می‌گرفت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سالهای اخیر این بند بیشترین متقاضی را داشت گفت: داوطلبان علاوه بر شرکت در فراخوان باید از سوی معاون فرهنگی وزارت علوم یا تشکلی دانشجویی یا مدیرکل بورس و اعزام و یا روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معرفی می‌شدند.

صدیقی افزود: اگر داوطلب مستعدی در گوشه کشور بود ولی مورد شناسایی این چهار مرجع قرار نمی گرفت مورد پذیرش نهایی قرار نمی‌گرفت.

وی تعداد دانشجویان اعزامی به خارج از سال 85 تا 92 را 729 نفر اعلام کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه امتیاز بورس خارج امتیاز بزرگی است افزود: برای هر بورس از 600 میلیون یا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

صدیقی گفت: از سال 89 با توجه به مشکلات ارزی بحث تبدیل قبولی‌های خارج به داخل مطرح شد (دانشجویان اعزام نشده) که 1884 نفر تبدیل به داخل و به دانشگاه‌های داخل معرفی و با گرفتن پذیرش در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شدند.

رئیس سازمان امور دانشجویان روند جدید برای تبدیل یا بورس خارج از کشور را همان دو مسیر آزمون و مربی اعلام کرد و افزود: ما اعلام کردیم دانشجویانی که خواستار اعزام به خارج هستند در آزمون دکترا شرکت کنند.

صدیقی گفت: حدود 110 ظرفیت بورس خارج برای سال 93 در نظر گرفته‌ایم و به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم دو برابر آن یعنی 220 نفر جذب داشته باشند تا پس از مصاحبه علمی و بررسی سوابق نیمی را انتخاب کنیم.

وی افزود: درباره قریب به اتفاق کشورها مشکل خاصی از جهت اعزام دانشجو نداریم.

صدیقی گفت: در مورد بورس داخل هم که فراخوان جذب آن در اردیبهشت داده شده است 200 نفر جذب خواهیم کرد و حداقل معدل تراز کارشناسی 15 و کارشناسی ارشد 17 است.

وی افزود: اگر دانشجویان جزو 20 درصد ممتاز دانشگاه های خودشان باشند می‌توانند تقاضای بورسیه دهند که این عدد قبلا 10 درصد بود.

معاون وزیر علوم گفت: آئین‌نامه مربیان دانشگاه‌ها نیز بازنگری شده است و شرایط علمی و 60 درصد نمره ارتقاء ضروری است و دانشگاه‌ها با داشتن سابقه خدمت و حداکثر سن و براساس ظرفیتی که تابستان اعلام خواهیم کرد جذب مربیان را انجام خواهند داد.

صدیقی همچنین از اعزام 400 نفر دانشجوی دکترا برای فرصت مطالعاتی در سال گذشته دو برابر آن برای امسال خبر داد.


نوشته شده در  دوشنبه 93/3/5ساعت  11:15 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]