سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیروز بازارچه مرزعه سیف بودم. نمیدانم حساب و کتابی در کارهایی اجرایی هست یا نه؟ و نمیدانم که بازسازی بازارچه را شهرداری انجام داده یا سازمان میراث فرهنگی؟ یا شاهکار معماری و مهندسی مشترک است!

طراحی کانال هدایت آبهای پشت بام بازارچه، به گونه ای بود که آبها را به سطح داخلی بازارچه می رساند و پس از آن، آبهای سطحی، با طی مسیر دو تا چهار متری به چاه فاضلاب می رسید!

نمی دانم آیا تاکنون مهندسان این طرح، یک بار، آب بارانی که از پشت بام کاهگلی جاری میشود، دیده اند یا نه؟! اگر ندیده اند، بیایند وضع بازاچه مزرعه سیف را نگاه کنند!

چه وضع افتضاحی بود؛ همه کف بازارچه پر از گل و لای! و هر کسی هر چه از دهانش در می آمد، نثار طراحان این کار می کرد؛ و من هم در دل "آمین" می گفتم و به همه معترضان حق می دادم!

و از آن عجیب تر، این که بسیاری از ناودانها، دقیقاً روی دریچه کنتور آب می ریخت؛ این طراحی هم لابد برای آن بوده که حوضچه های کنتور آب، برای تابستان، آبها را جمع آوری و نگهداری و انباشت کنند!


نوشته شده در  یکشنبه 96/2/17ساعت  9:14 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

برای حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از حیف و میل و رانت و فساد اداری، قانون در خصوص معاملات و پیمانهای نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی مثل شهرداری ها، ترتیبات خاصی پیش بینی کرده است؛ از جمله قانون سفارش کار و خدمات و خرید، در قالب "مناقصه" (مسابقه کمترین قیمت پیشنهادی پیمانکاران) است.
رعایت دقیق قانون مناقصه، حفظ بیت المال و انجام کار با کمترین نرخ پیشنهادی و جلوگیری از رانت و فساد اداری را در پی خواهد داشت.
اما بدون تردید، قوانین، راههای فراری هم دارد!
در قانون تشریفات مناقصه، معاملات در سه سطح کوچک، متوسط و بزرگ دیده شده است. و البته معاملات کوچک، برای تسریع در انجام کار، میتواند با ترک تشریفات مناقصه، سفارش داده شود.
سقف معاملات کوچک، هر ساله توسط نهادهای مسئول از قبیل بانک مرکزی به اطلاع دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی از قبیل شهرداریها می رسد.
مثلاً معاملات و قراردادهای تا سقف پانصد میلیون تومان نیازمند مناقصه نیست؛ گرچه قانون، منعی برای مناقصه این پیمانها هم نگذاشته است؛ اگر کسی احتیاط بیشتری داشته باشد و از سلامت بیشتر اداری و اقتصادی برخوردار باشد، به نظرم، برای همین سقف قرارداد هم میتواند مناقصه برقرار کند!
اما راه فرار قانون مناقصات چیست؟!
به مثال زیر دقت کنید:
شما میتواند مثلاً آسفالت کردن دهان پنجاه منتقد را طی یک پروژه به مبلغ یک میلیارد تومان تعریف کنید؛ در این صورت، این پروژه، حتماً نیازمند برپایی تشریفات مناقصه است!
اما میتوانید این پروژه را در قالب پنج پروژه کوچکترتعریف کنید که در هر پروژه، پیمانکار، لازم است دهان ده منتقد را آسفالت کند!
 کار، همان کار است؛ مبلغ کلی، هم همان مبلغ است؛ با این فرق که در تعریف دوم، یعنی تعریف پروژه اصلی به پنج پروژه کوچکتر، نیازی به مناقصه نیست و شما به عنوان کارفرمای دولتی و عمومی غیردولتی، میتوانید هر پنج پروژه را به یک پیمانکار نورچشمی واگذار کنید!
مبلغ هر یک از پنج پروژه هم دویست میلیون بیشتر نخواهد بود؛ که رقم بالایی نیست و شک کسی را بر نمی انگیزد!
و به همین سادگی شما می توانید قانون را دور بزنید؛ بدون این که در دادگاه قانونی محاکمه شوید؛ البته در محضر عدل الهی، این بازیهای قانونی، حتماً، خریدار ندارد!


نوشته شده در  شنبه 96/2/16ساعت  9:56 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شنیده شده (تأکید می کنم که شنیده شده) صنایع شهرستان کمکی حدود 20 میلیارد تومان به مجموعه مدیریتی شهرستان اردکان (و ظاهراً در اختیار فرمانداری اردکان) داشته اند.

تأکید می کنم که شنیده شده، و البته، منبع خبر از منابع قابل اعتماد است که احتمالاً حاضر است در مراکز قانونی، شنیده خود را گواهی کند.

این مبلغ قابل توجه، ظاهراً باید در مسیر بهداشت، رفاه، سرگرمی، تعالی فرهنگ و توانمندی مردم این شهر به کار گرفته شود.

از همه مسئولان ذی ربط مخصوصاً فرماندار محترم (یا روابط عمومی فرمانداری) تقاضا می شود که اولاً بفرمایند چنین شنیده ای صحت دارد یا نه؟

و دوم این که بفرمایند بر فرض صحت، این مبلغ در چه مواردی هزینه شده است؟

بدون تردید شفافیت در مسیر انتقال خبر، جلوی بسیاری از شایعات را خواهد گرفت و اعتماد از دست رفته مردم نسبت به بسیاری از مسئولان را،  بازسازی خواهد کرد.

همچنان که شفافیت در هزینه کرد اموال عمومی و اطلاع رسانی کافی، مردم را به خدمات سالم مسئولان امیدوارتر خواهد کرد.

و بدون تردید الزام مسئولان به شفافیت عملکرد مالی زیرمجموعه خود، جلوی بسیاری از رانتها و زیاده خواهی ها را خواهد گرفت.

امیدوارم به زودی، دستگاههای مسئول این شایعه را پاسخ دهند. ان شاء الله


نوشته شده در  پنج شنبه 96/2/14ساعت  9:13 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شاید هنوز بیش از یک ماه از اصلاح جدولهای سیمانی کنار خط ماشین رو در بلوار آیت الله خاتمی و سیمانمالی و رنگ کاری آنها نگذشته است، که شهرداری نوسازی آسفالت بلوار را شروع کرده است!

طبیعی است که که عملیات جمع آوری آسفالت قدیم و قیرپاشی و آسفالت نو، بخش عمده ای از بافته های جدولهای سیمانی را پنبه خواهد کرد!

تا اینجای کار، رنگها و نیز بخشی از جدولها خراش خورده و طبعاً در ادامه بخشی از آن در مرحله قیرپاشی و کوبیدن آسفالت، تخریب خواهد شد!

خب، اگر شهرداری برنامه داشت و همینطوری کیلویی کار نمی کرد، ابتدا، آسفالت را اصلاح می کرد و سپس، سنگ جدولها را تعمیر و رنگ آمیزی می کرد!

حالا که برنامه ای در کار نبوده، خوبی این چرخه معیوب، آن است که حداقل چندین شغل جدید در این دوران رکود ایجاد شده است!

حیف و میل بیت المال به جهنم، بابت ایجاد اشتغال جدید به سبک شهرداری اردکان، باید ممنون باشیم!

و خدا از تقصیرات ما بگذرد که ممنون نیستیم!


نوشته شده در  چهارشنبه 96/2/13ساعت  1:21 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

بالاخره شنیدم که تخلف چندین ساله شهرداری اردکان در کسر پارکینگ تجاری بر معبر از اسناد مالکیت، اثبات شده است و از این پس، پارکینگ بر معبر از اسناد مالکیت واحدهای تجاری کسر نمی شود!

و بالاخره معلوم شد در این مسأله، نشر اکاذیبی در کار نبوده است!

لطفاً به کسانی که عرصه پارکینگ بر معبر تجاری از اسناد آنها کسر شده اطلاع رسانی کنید که حق خود را بگیرند و اسناد مالکیت اصلاح شود.

همچنین به کسانی که شهرداری، بدون اجازه، پارکینگ آنها را جدول گذاری کرده و به خیابان ملحق نموده، اطلاع رسانی کنید تا شهرداری را به اصلاح خیابان و بازگشت عرصه پارکینگ به تصرف مالک واحد تجاری ملزم کنند.

از قدیم گفتند: حق گرفتنی است، نه دادنی!


نوشته شده در  چهارشنبه 96/2/13ساعت  1:3 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

چند روز قبل درباره شیوه نگهداری و عملاً خشکاندن درختان کهنسال کاج خیابان شهید موسی کلانتری نوشتم.

امروز (چهارشنبه 13 اردیبهشت) از ساعت حدود هفت صبح کارگران به شدت مشغول بریدن درختان خکشیده و جمع کردن نمایشگاه سوءمدیریت شهرداری در نگهداری فضای سبز قدیمی این خیابان هستند!

اما نکته مهم این که نمایشگاه جدید و أسف بارتری از سوءمدیریت را به نمایش گذاشته اند!

هر کسی صبحها در محدوده خیابان صدرآباد و تقاطع آن با خیابان شهید موسی کلانتری تردد کرده باشد، شاهد گره ترافیکی این تقاطع بوده است!

و هم اکنون (ساعت نزدیک هشت صبح) در این اوج ترافیک، برخی، بی خیال مشغول بریدن کاجهای تنومند خیابان و بستن راه عبور و مرور و اختلال در این مسیر هستند؛ در ساعتی که ساعت تردد سرویسهای دانش آموزی است؛ ساعتی که بیشترین حجم ترافیکی در این تقاطع وجود دارد!

نمی دانم به عقلشان نرسیده که فردا که مدارس تعطیل است، این کار را انجام دهند؟! و نمیدانم آیا به عقلشان نرسیده، حداقل بعد از ساعت اوج ترافیک در این منطقه، هنرنمایی شهرداری را پاک کنند؟!

تا فرصت باقی است، از این نمایشگاه جدید سوءمدیریت بازدید فرمایید! بشتابید و ببینید عملکرد مدیران شهری چگونه است؛ بازدید و عکاسی رایگان است!


نوشته شده در  چهارشنبه 96/2/13ساعت  7:57 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

فضای شهر و کشور، انتخاباتی است؛ به این مناسبت، بریده کوتاهی از تازه ترین گفتگوی سیاسی _ انتخاباتی تقدیم می کنم:

در ضمن گفتگویی، حاضران، پیش بینی آثار و بازتابهای محلی خود از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را مطرح می کردند. نوبت به بنده که رسید عرض کردم، به نظرم، دو پیش بینی بنده 99 درصد محقق خواهد شد و گفتم که حاضرم حداقل یکی از این دو پیش بینی را تضمین بانکی کنم!

و آن پیش بینی این بود که 1. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هر چه باشد، حتی اگر به دور دوم کشیده شود، و حتی اگر  برنده دور دوم، آقای روحانی باشد، فرماندار اردکان تغییر می کند!

2. پیش بینی دوم هم این بود که نتیجه انتخابات شوراها در اردکان هر چه باشد، حتی اگر هر هفت نفر باقیمانده از شورای قبلی، رأی بیاورند (و تأکید کردم خیلی دور از انتظار است) با این وجود، فکر نکنم شهردار آینده، همین شهردار باشد!

و گفتم که خدا را شکر می کنم که انتخاباتی در پیش است؛ که حتی اگر نتیجه تغییر نکند، آثار خوبی برای شهر ما خواهد داشت؛ ان شاء الله.


نوشته شده در  سه شنبه 96/2/12ساعت  8:50 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

اوسعلی این بار معتاد می شود!

شاید درآمدش از راه نمایشهای ظنزش، چنان زیاد بوده، و چنان با دوستان ناباب نشسته که بلای اعتیاد گرفتارش کرده است!

***

از این طعنه طنز به این گروه طناز که بگذریم، آرزو می کنیم که ای کاش شهرداری میزان حمایت مالی خود را از نمایشهای این گروه اعلام می کرد تا معلوم شود چقدر به این نمایش کمک مالی کرده که این قدر امیدوار و مصمم پیگیر کار هستند!

چه این که این مجوزها با مصوبه شورا و چه بی مصوبه شورا بوده باشد!

و البته بر خلاف تصریح قوانین، شورای اسلامی شهر اردکان، سایتی و مرکز اطلاع رسانی ندارد تا مردم از مصوبات و ریز هزینه ها مطلع شوند!

بدون تردید، شفافیت، یکی از موانع اصلی فساد و رانت و پارتی و حیف و میل اموال عمومی است.

ان شاء الله مردم به شورایی رأی بدهند که یکی از اصول مدیریتش، شفافیت و اطلاع رسانی دقیق به مردم باشد!


نوشته شده در  جمعه 96/2/8ساعت  11:55 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

17 اسفند سال 93 یعنی حدود دو سال و دو ماه پیش، یادداشتی نوشتیم و به سبک نگهداری درختان کاج خیابان شهید موسی کلانتری اعتراض کردیم! بگذریم که فایده ای نداشت!

شهردار وقت، آن زمان، البته به جرم نشر اکاذیب و توهین از ما شکایت نکرد!

در آن یادداشت پیش بینی کردیم با این مدل نگهداری از درختان کهنسال کاج خیابان شهید موسی کلانتری که توسط یا زیر نظر کارشناسان (!) فضای سبز شهرداری اردکان تدارک شده، در آینده نزدیک همه آنها خشک خواهند شد!

ظرف این دو سال، به مرور بسیاری از این درختان خشک شدند؛ امروز صبح دقت کردم و دیدم چندین درخت دیگر نیز خشک شده اند!

آقای شهردار! خوب است به جای متهم کردم دیگران به نشر اکاذیب و به جای مغرضانه خواندن نقدها، یک بار هم با حوصله، نقدها را بخوانید و عمل کنید یا پاسخ دهید!

*****

عین یادداشت قبلی تریبون که با عنوان "به مناسبت روز درختکاری" (لینک یادداشت گذشته) در تاریخ 17 اسفند 1393 در وبلاگ درج شده بود و همچنان هست، چنین بوده است: (فقط برای تلخ کردن ذائقه دلسوزان شهری، این یادداشت را بازنشر می دهم؛ بدون تردید، امیدی به مسئولان فعلی شهرداری نیست!)؛ یادداشت قبلی چنین بود:

نمی‌دانم چرا از نگاه تیزبین منتقدان شهرداری، سبک خشک کردن درختان کاج خیابان شهید کلانتری توسط شهرداری، مخفی مانده است؟!

بعد از احداث لاین دوم این خیابان، درختان زیادی، البته به مرور و یواشکی، خشکانده و قطع و بریده و محو شدند؛ و این روند ادامه دارد.

دور تنه درختان کاج،‌ با این که داخل باغچه است، دیواری قطور از جنس آجر و سیمان احداث کرده‌اند؛ که البته در نوع خود خیلی عجیب است و هر چه فکر کردیم، فلسفه این حلقه‌های سیمانی و آجری دور درختان کشف نشد!!!

کف جوی آب کنار آن هم سیمان کرده‌اند. یعنی به شدت همه راه‌های تغذیه و جذب آب این درختان قطور را مسدود کرده‌اند و راه نفس کشیدنی باقی نگذاشته‌اند! اضافه کنید آبیاری قطره‌ای برای این درختان قطور!!!

و به این روال، در چند سال آینده، باید شاهد نو شدن همه درختان این خیابان باشیم!!!

****

بعد از گذشت دو سال از آن یادداشت، بخش زیادی از پیش بینی نگارنده، به وقع پیوسته؛ و اگر تغییری صورت نگیرد، زمان زیادی برای خشک شدن همه درختان کهنسال کاج این خیابان لازم نیست!

در این خصوص، عملکرد دو سال گذشته شهرداری اردکان در این خیابان نشان می دهد، به خشک شدن همه درختان این خیابان در آینده بسیار نزدیک، میتوان کاملاً امیدوار بود!!!


نوشته شده در  جمعه 96/2/8ساعت  9:37 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]