سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در ماده 25 قانون شوراها در شمردن شرایط کسانی که میتوانند رأی بدهند، این شرط آمده است:  شرط "3- سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رای به استثنای شهرهای بالای یک صد هزار نفر جمعیت"

یعنی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر، لازم است حداقل یک سال سکونت شما در آن شهر و محله، احراز شود؛ بگذریم که در انتخابات این شهرها، هیچگاه این ماده قانونی اعمال نمیشود!

عجیب تر در ماده 26 قانون شوراهاست که شرایط داوطلبان را برشمرده است: " تبصره2 - اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هریک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد."

ظاهر قانون این است که برای رأی دادن در یک حوزه انتخابیه شوراهای شهرهای زیر یکصدهزار نفر، باید حداقل یک سال در آن شهر و محل سکونت داشته باشید!

اما اگر قصد کاندیداتوری برای انتخابات شوراهای همان شهرهای زیر یکصدهزار نفر داشته باشید، شرط سکونت حداقل یک سال در آن محل در قانون نیامده است!

جالب و بسیار عجیب است که برای رأی دهنده شرط سابقه یک سال سکونت گذاشته شده، اما برای داوطلب نمایندگی مردم در همان شهر، چنین شرطی وجود ندارد؛ و از گرد راه نرسیده، میتواند کاندیدای نمایندگی مردم در شورای شهر باشد!

جل الخالق از این ابتکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون شوراها!


نوشته شده در  شنبه 96/2/30ساعت  11:53 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

چقدر وقت گذاشتم برای نوشتن؛ نوشتن از عملکرد پر از انتقاد شورای شهر و شهرداری!

 چقدر وقت گذاشتم برای تحقیق از درستی شنیده ها و جمع آوری مستندات!

چقدر وقت گذاشتم برای رفت و برگشت دادگاه ویژه روحانیت و پاسخگویی به شکایت شهردار از بنده به اتهام توهین و افترا و نشر اکاذیب! (شکایتی که به خلاف تبلیغی که در محیط شهرداری شده بود، از همه اتهامات تبرئه شدم!)

چقدر وقت گذاشتم برای قانع کردن کسانی که به خیال خود احتمال می دادند چون داوطلب شورای آینده هستم، چنین می نویسم!

چقدر وقت گذاشتم برای پیدا کردن کسانی که اطلاعات ارزشمندی از نوع عملکرد شهرداری داشتند!

چقدر وقت گذاشتم برای مخفی کردن منابع اطلاعاتی؛ که رسماً در محیط اداری تهدید شده بودند!

چقدر وقت گذاشتم برای حساس کردن نهادهای نظارتی برای نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداری اردکان!

و برای اولین بار، در فعالیت سیاسی طول عمرم، حضوری از یک نفر درخواست کردم که در انتخابات شوراها ثبت نام کند؛ از جناب مهندس محمد علی مروتی در محیط کارخانه کاشی برج به اتفاق برخی دوستان از دو جناح سیاسی!

بر هیچ کسی منتی ندارم؛ وظیفه ای بود که تشخیص دادم یک لحظه هم نباید از آن غفلت کنم؛

ممنون همه کسانی هستم که در این مسیر کمک کردند!

ممنون کسانی هستم که اطلاعات خوبی ارائه کردند!

ممنون کسانی هستم که در راه بازنشر یادداشتها به بنده کمک کردند و در انتشار گسترده آن در فضای مجازی سهیم بودند! از اردکان امروز و اردکان گویا و اردکان خبر تا ذره بین و ...

و در نهایت؛

ممنون مردم فهیم اردکان که اوج فهم و زیرکی خود را نشان دادند!

درود بر مردم اردکان؛ درود بر این فهم و بصیرت اجتماعی!

(و شاید توهم بدانید؛ اما خوشحالی بنده از تغییر بنیادین شورای شهر اردکان، به نظرم، از خوشحالی هواداران نفر اول شوراها در اردکان، حتماً و حتماً بیشتر است!)

در طول نوشتن و انتشار یادداشتها، اگر باعث رنجش نابجای برخی شده باشم، از آنها پوزش می طلبم؛ هدف و قصد اصلی، اصلاح امور بود!

قلم در نقد شهردار و شورای چهارم، غلاف می کنم؛ تا نوبت به نقد شورای پنجم برسد!

جواد پورروستایی / کانال و بلاگ تریبون


نوشته شده در  شنبه 96/2/30ساعت  8:56 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

یک طرف شهرک ولیعصر عجل الله تعالی فرجه، کنار بلوار آیت الله خاتمی، پیمانکار شهرداری در حال آسفالت کردن پیاده روها است!

در طرف دیگر همان شهرک، با فاصله کمتر از پانصد متر، پیمانکار دیگر شهرداری (شاید هم همان پیمانکار!) در حال کندن آسفالتهای پیاده روها است تا سنگ یا موزاییک فرش کند!

بدون تردید، روح ملانصر الدین هم در قبر از این اقدامات پت و متی، در خجالت و نالان است!

عجیب تر از همه، این که دقیقاً همان ساعت و دقیقه ای که مدارس تعطیل می شود، کامیون حمل نخاله و لودر پیمانکار، کوچه 12 شهرک را مسدود کرده بود؛ یعنی همان کوچه دبستان پرجمعیت دخترانه و مسیر اصلی سرویس مدرسه!

به سرعت یاد بچه هایی افتادم که در خلوت خود در حال شیطنت هستند؛ و تا بزرگتری می بینند، خود را به خواب یا درس و کتاب خواندن یا آواز یا بقیه کارهای مثبت می زنند، و به خیال خود بزرگترها را "جیگر" می کنند!

و نکته مهم این که خودجیگر چنداری عیب نیست؛ اما حتماً دیگر جیگرپنداری و دیگر جیگرسازی، جرم و نقص اخلاقی است!


نوشته شده در  سه شنبه 96/2/26ساعت  11:6 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

چند روزی است به وضوح ریتم بالای فعالیتهای عمرانی شهر مشاهده می شود؛ فارغ از این که کارشناسی شده هست یا نه، و فارغ از این که مصوبه شورا دارد یا نه، و فارغ از این که اولویتها و ضرورتها رعایت می شود یا نه!

با توجه به ریتم تند عمران شهر در این بازه زمانی، پیشنهاد میشود دو یا چند هفته انتخابات شورا به تعویق بیفتد، تا با این سرعت موجود، کل شهر آباد شود.

اگر انتخابات شوراها در موعد مقرر برگزار شود، این نگرانی وجود دارد که روز پس از انتخابات، شاهد اغمای این همه تلاش باشیم!


نوشته شده در  سه شنبه 96/2/26ساعت  1:0 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

در آستانه انتخابات شوراها حجم انتقادات از عملکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری اردکان به شدت بالا گرفته است!

اما سوال مهم و البته بی پاسخ برای بنده این است که چند درصد از این همه منتقد در چهار سال گذشته فعال بودند؟! و فعالیت و نقدها و اعتراضات آنها در کدام فضای مجازی یا فضای حقیقی نشر و نمود و جریان داشته است؟!

بدون تردید، حتی اگر متخصص ترین افراد هم انتخاب شوند، و مردم پس از انتخابات، نظارت و کنترل و نقدی نداشته باشند، شاید نتیجه ای بهتر از عملکرد شورای حاضر به دنبال نداشته باشد!

پیشنهاد می کنم که هر یک از جمعهای فعال از هم اکنون به صورت مستقل، برای نظارت سخت و بازخواستهای محکم از عملکرد شورا و شهردار آینده، برنامه ریزی کنند!

قطعاً حضور و نظارت مستمر مردم، مخصوصاً نظارت قشر جوان و تحصیل کرده، می تواند بسیاری از مفاسد اداری و رانتها و سوءمدیریتها را در گام اول اصلاح و در نطفه خفه کند!

به امید انتخاب هوشمندانه و کنترل و نظارت سختگیرانه!


نوشته شده در  دوشنبه 96/2/25ساعت  12:3 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شنیده شده شهرداری اردکان و شورای اسلامی شهر اردکان، قصد دارند طی بررسی و تصویب درخواست پیشنهادی، حق تشرف ساختمان مخابرات را ببخشند و دریافت نکنند؛ و شنیده شده این حق تشرف نزدیک به دویست میلیون تومان خواهد بود!

اولاً کاش شورای شهر، سایتی داشت که موضوعات و مصوبات به طور شفاف اعلام می شد تا مجبور نشویم به شنیده ها استناد کنیم!

ثانیاً بر فرض صحت این شنیده و این بخشش کلان، آیا ادعای کمبود بودجه شهرداری را میتوان باور کرد؟!

ثالثاً چرا همین بذل و بخشش را در حق شهروندان اردکان ندارند؟!

رابعاً اگر بودجه شهرداری سرریز شده، چرا به مالکان مخابرات که سهامدار خصوصی هستند، این بذل و بخشش را روا داشته است؟! بهتر نیست این بذل و بخشش را در حق شهروندان همین شهر به صورت عمومی برقرار کنند؛ مثلاً عوارض یک سال را از شهروندان اردکانی نگیرند!

خامساً ای کاش اعضای فعلی شورای شهر، در تبلیغات انتخابات به این شبهات پاسخ بدهند!

حق بدهید که آرزو بر جوانان قدیم، عیب نیست!


نوشته شده در  یکشنبه 96/2/24ساعت  9:59 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شاید به زودی شاهد رکوردزنی شهرداری اردکان در احداث خیابان باشیم!

احتمالاً خیابانی با طول حدود پنجاه متر به زودی توسط شهرداری اردکان افتتاح خواهد شد؛ و  شاید رکورد کوتاهترین خیابان شکسته خواهد شد!

البته توجه داشته باشید که چون این خیابان با طول پنجاه متر پروژه سنگینی بوده، یک طرفش تمام شده و طرف دیگرش آزادسازی و جدول گذاری نشده است!

و البته حتماً توجه داشته باشید که آخر این خیابان هم معلوم نیست به کجا منتهی می شود؟!

و البته جهت استحضار عرض می کنم که قیرپاشی آسفالت خیابان در چند روز گذشته انجام شده است؛

خواهش می کنم برای رفاه حال مسئولان شهری و جلوگیری از تکدر خاطر اعضای شورا، مطلقاً از فایده این خیابان در این مقطع حساس سوال نفرمایید!

اگر از شنیدن مناظرات، دچار افسردگی شده اید، برای انبساط خاطر، سری به انتهای خیابان شهید موسی کلانتری بزنید؛ و ضمن بازدید از این ابرپروژه، اندکی از غمهای خود را فراموش کنید!

بازدید رایگان است؛ برای جلوگیری از تبعات احتمالی خنده زیاد، بازدید افرادی که دارای بیماری قلبی هستند، مطلقاً توصیه نمی شود!


نوشته شده در  شنبه 96/2/23ساعت  10:37 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

شهرداری دقیقاً روبروی ورودی دانشگاه اردکان در بلوار آیت الله خاتمی، یکی از سرعت گیریهای بزرگ ساخته است؛ نه از این سرعتگیرهایی که با دو فرغون آسفالت ساخته میشود؛ بلکه از آنهایی که یک کامیون مصالح از ماسه و موزاییک و سیمان و ... لازم دارد!

آن قدر هم این کار حساب شده و مهندسی و قرص و محکم بوده که کوچکترین مجرایی حتی برای عبور آبهایی سطحی در این سرعت گیر باقی نمانده است!

و اگر باران ببارد و آب باران در خیابان جاری شود، این سرعت گیر به تمام معنا، نقش یک سد مخزنی را بازی می کند!

یعنی هنگام بارندگی، باید سطح آب پشت این سد (یا همان سرعت گیر) این قدر بالا بیاید که بالاخره سرریز شود و آبهای اضافی این سد مخزنی، با سرریز شدن راهی برای ادامه بیابند! کاری که آبهای سطحی در این چند روز، به دفعات موفق به انجام آن شدند!

جناب شهردار محترم! نمی دانم این خلاقیت، محصول فکر کدام مهندس و ناظر و پیمانکاری است؟! و نمی دانم که در روزهای بارانی در مسیر عبورتان برای ورود به دانشگاه، حجم آب انباشته شده پشت این سد مخزنی و کنار درب دانشگاه، را می بینید یا نه؟! و البته نمی دانم که دانشگاه اردکان مهندسی عمران و شهرسازی و سایر رشته های مرتبط را دارد که دانشجویانش این شاهکار عملیاتی را ببینند و تجربه بیاموزند یا نه؟!

اما می دانم که مدیریت آبهای سطحی در این گونه موارد، تکنولوژی پیچیده و طراحی پر هزینه و مناقصه نمیخواهد. می دانم که سفر به شیکاگو و پاریس و رم و توکیو و شانگهای هم نمیخواهد.

می دانم که مشقت سفر هوایی یا سفر زمینی با ماشین نود میلیونی به تهران و مشهد و شیراز و اصفهان و تبریز برای تجربه آموزی هم نیاز ندارد.

راه بسیار ساده تر و کم هزینه تری هست که به شما پیشنهاد خواهم کرد؛ این پیشنهاد، کاملاً محترمانه و کاملاً جدی است. لطفاً تلقی توهین نفرمایید تا زحمت شکایت برای شما، و دفاع برای ما پیش نیاید!

با همکاران محترم، سوار بر ماشین نود میلیونی، از فلکه پرهزینه انار به سمت بفروئیه حرکت کنید؛ نرسیده به میدان گلها، مسجدی به نام صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف وجود دارد.

شهرداری بفروئیه دقیقاً مشابه همان سرعت گیر را مقابل این مسجد ساخته است؛ اما چون در آن شهر کوچک، این همه هیاهو و ادعا و پول اضافی وجود ندارد، کار حساب شده تری انجام شده است.

در یک سمت سرعت گیر در لاین رفت، کنار باغچه خیابان، زیر همان سرعت گیر کانالی برای عبور آبهای سطحی تدارک شده است. در سمت دیگر همان سرعت گیر و در همان لاین رفت، کنار باغچه وسط هم بریدگی کوچکی برای عبور آبهای سطحی وسط خیابان تدارک شده است.

یعنی در بفروئیه، در یک سرعت گیر لاین رفت، در هر دو سمت کنار و وسط خیابان، مجرای عبور آبهای سطحی دیده شده؛ و در مشابه همان سرعت گیر، آن هم در جلوی درب اصلی دانشگاه، هیچ منفذی برای عبور آبهای سطحی دیده نشده است!

پیشنهاد می کنم، هنگام بازدید از سرعت گیر مورد نظر، با شهرداری بفروئیه هم هماهنگ شود که شهردار یا یکی از مهندسان شهرداری بفروئیه، اگر توضیحی لازم بود، به حضرتعالی و همکارانتان ارائه فرمایند.

از تصدیع اوقات گرانبها، عذرخواهم.


نوشته شده در  پنج شنبه 96/2/21ساعت  12:40 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

چند سالی است فضای گفتگوهای مجازی رونق خاصی دارد. با اراده شخصی یا بی اراده، در گروههای زیادی با علایق مختلف و حتی متضاد سیاسی، حضور دارم!

در موارد متعددی، قبل از انتخابات، اندک اظهار نظری که مخالف مدیران کانالها بود، باعث می شد بلافاصله از گروه، اخراج شوم!

اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، با تنفس مصنوعی، آستانه تحمل نظرات مخالف، به طرز وحشتناکی بالا رفته است!

می دانم که روحیات افراد عوض نشده است، بلکه تک تک آرای من و شماست که ارزش دارد؛ و به خاطر جلب هر رأی، موقتاً، حاضرند، نظرات مخالف هم تحمل کنند!

حتماً ارزش رأی خود را خواهیم دانست؛ ان شاء الله


نوشته شده در  یکشنبه 96/2/17ساعت  1:18 عصر  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

چند روز پیش، برای حضور در دادگاه (به خاطر موضوعی که ان شاء الله درآینده از آن خواهم نوشت) در محل کار حاضر نشدم. پیش بینی می کردم کارم زیاد طول بکشد؛ اما بر خلاف پیش بینی اولیه، خیلی زود کارم در دادگاه تمام شد و برگشتم خانه.

و بلافاصله، کار آشپزی و پخت ناهار به بنده حواله شد! هنگام صرف ناهار، از پسرم پرسیدم: نظرت درباره ناهار امروز چیست؟ خوشمزه است یا نه؟

و البته بلافاصله، اضافه کردم: هر چند اینجا اردکان است؛ اما نترس؛ نظرت را صریح بگو! به اتهام توهین و نشر اکاذیب و افترا، شکایت نخواهم کرد!


نوشته شده در  یکشنبه 96/2/17ساعت  9:16 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]