سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در خبرها خواندم بانک قرض الحسنه مهر ایران با صندوق مهر امام رضا علیه السلام با هم ادغام خواهند شد. خبرگزاریهای مختلف این خبر را پوشش دادند که با جستجوی ساده اینترنتی سایتهای متعددی که این خبر را متشر کردند یافت می شود.  هیچ مقام مسئولی هم آن را تکذیب نکرد. البته سایت الف به جای این که تیتر بزند این دو بنگاه اقتصادی ادغام می شوند تیتر زد که ادغام شدند. (ر.ک: سایت الف، کد خبر 112451، تاریخ 8 مرداد 1390). و البته یک مقام مسئول در صندوق مهر امام رضا علیه السلام اظهار کرد که این ادغام غیر قانونی است! (خبرگزاری مهر، تاریخ 6 مرداد 1390).

در خصوص این خبر و حواشی آن چند نکته تقدیم می شود:

1. نمی دانم رئیس جمهور چرا علاقه شدیدی به عنوان « مهر » دارد؟! شاید معتقد است که به کار بردن زیاد این کلمه باعث مهربانی بیشتر بین مردم و مسئولان و بین مردم با مردم می شود. در عنوان هر دو موسسه اقتصادی فوق، واژه مهر وجود دارد.  البته مسکن مهر را هم در نظر داشته باشید.

2. اگر گردش کار در یک سیستمی دچار عیب و نقص باشد، لازم است آن نقص را برطرف کرد یا جهت دهی جدید و روشنی برای آن سیستم در نظر گرفت؛ نه این که نهاد رقیب یا ناظر جدیدی ایجاد کرد. نمی دانم آیا انگیزه تأسیس بانک قرض الحسنه مهر تدبیر رئیس جمهور برای کم کردن روی بانکهای تجاری بوده، یا به انگیزه اصلاح سیستم قرض الحسنه در بانکها. در هر دو صورت بهتر بود به جای اینکه نهاد بانکهای دولتی با همه آسیبهایش، گسترش یابد و بانک جدیدی تأسیس شود، همان سیستم اصلاح می شد یا منویات رئیس جمهور در آنها هم اجرایی می شد نه این که بانک جدیدی احداث شود.

3. نمی دانم در فضایی که خصوصی سازی بانکها شکل و شدت گرفته، تأسیس بانک دولتی جدید چگونه با قوانین قابل جمع است؟!

4. در فرهنگ مدیریتی و حتی تعامل اجتماعی در برخی از ما، رودربایستی به شکل عجیبی وجود دارد. به خلاف صراحت و قاطعیت برخی فرهنگها، در فرهنگ ایرانی صراحت و قاطعیت و رک گویی مطلوب و شایع نیست. شاید برای این که بتوانیم برخی مدیران را عزل کنیم با ایجاد بانک و صندوق، پستهایی جدیدی ایجاد کرده ایم تا این مدیران معزول پست جدیدی برای تصدی داشته باشند.

5. نظر شخصی بنده آن است که این دو نهاد به خاطر توجه نشدن به بسیاری از جزئیات و تدابیر به در بسته خورده اند و با این ادغام در صدد برون رفت از این وضعیت هستند. توصیه می کنم اگر به جای پرداخت قبض به روشهای غیر حضوری، مجبور به مراجعه به بانک شدید، به بانک قرض الحسنه مهر مراجعه کنید که باجه های خلوتی دارند!

6. همیشه برای حل مشکلات تدابیر کم خرج و مناسبی وجود دارد که دست یابی به آن، هنر و سیاست و تدبیر افراد را نشان می دهد. گاهی آن چنان مشکل را بزرگ می بینیم که راههای پر چالشی برای حلش اتخاذ می کنیم. اندکی تدبیر راههای بهتر پیش روی ما خواهد گذاشت. حکایت زیر حتی اگر واقعیت نداشته باشد، داستان خوبی برای توجه بیشتر ماست. می گویند:

 شکایتی از سوی یکی مشتریان  یک شرکت بزرگ  تولید وسایل آرایشی ـ  بهداشتی به کمپانی رسید. او اظهار داشته بود که هنگام خرید یک بسته صابون متوجه شده بود که آن قوطی خالی است .
بلافاصله با تاکید و پیگیریهای مدیریت ارشد کارخانه این مشکل بررسی، و دستور صادر شد که خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید.
مهندسین نیز دست به کار شده و راه حل پیشنهادی خود را چنین ارائه دادند 

پایش ( مونیتورینگ ) خط بسته بندی با اشعه ایکس
بزودی سیستم گران قیمتی مذکور خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسین ‌ دستگاه تولید اشعه ایکس و مانیتورهائی با رزولوشن بالا نصب شده و خط بسته بندی تجهیز گردید.
سپس دو نفر اپراتور نیز جهت کنترل دائمی پشت آن دستگاهها به کار گمارده شدند تا از عبور احتمالی قوطیهای خالی جلوگیری نمایند

نکته جالب توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا، مشکلی مشابه نیز در یکی از کارگاههای کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یک کارمند معمولی و غیر متخصص آنرا به شیوه ای بسیار ساده تر و کم خرجتر حل کرد:

تعبیه یک دستگاه پنکه در پایان خط بسته بندی تا قوطی خالی را باد ببرد 

هرکسی می تواند چیزها را بزرگتر، پیچیده تر و خشن تر کند؛ برای حرکت در جهت عکس، به کمی نبوغ و مقدار زیادی جرات نیاز است.آلبرت انشتین


نوشته شده در  شنبه 90/6/19ساعت  11:59 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]