سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیرو یادداشتی در خصوص غیرقانونی بودن أخذ هزینه آماده‌سازی توسط شرکت آب و فاضلاب استان یزد و آبفای اردکان، جناب آقای اسلامی مدیرکل آبفای استان یزد پاسخی به شرح زیر به خصوصی نگارنده ارسال کرده است. (عین متن ایشان به این شرح است:)

«با سلام و عرض ادب
اگر این نگارنده محترم قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب را مطالعه بفرمایند کلیت موضوع را تصدیق می‌فرمایند؛ در مورد نحوه محاسبه نیز معاون محترم امر مشترکین شرکت پاسخگو می‌باشد؛ مراجعه بفرمایند، توجیه خواهند شد.»

اول این‌که از پاسخگویی سریع و البته بدون حاشیه ایشان، سپاسگزاریم. از این‌که ما را متهم به تشویش اذهان عمومی نکردند و تهدید به شکایت در پاسخ ایشان دیده نمی‌شد، فوق‌العاده ممنونیم!
??دوم این‌که بررسی محتوای پاسخ و مواد قانونی ارجاعی پاسخ ایشان، لازم است.
قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب تصریح می‌کند که شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و غیردولتی هستند.
کل ماده 11 قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب که مدیرکل آبفای استان به آن ارجاع دادند، به شرح زیر است:

«ماده 11 - با توجه به رشد جمعیت شهرها و نیاز به توسعه تأسیسات و توجه به این موضع که حقوق اشتراک و انشعاب دریافتی از مشترکین جدید و همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های دولت در امر توسعه تأسیسات آب و فاضلاب تکافوی میزان سرمایه‌گذاری لازم جهت گسترش تأسیسات را نمی‌نماید، اجازه داده می‌شود مبلغ زیر وصول و صرف هزینه‌های سرمایه‌گذاری گردد.
سهم هزینه سرمایه‌گذاری تأسیسات آب و فاضلاب جهت شهرها و شهرک‌های جدید و همچنین تفکیکی‌های داخل شهرها بر اساس تعداد واحدها اعم از مسکونی یا غیرمسکونی که از طریق دستگاه‌ها و یا سازمان‌های ذی‌ربط طبق تعرفه تأیید شده توسط وزارت نیرو پرداخت خواهد شد.»

نکات مهم این ماده قانونی چنین است:
اولاً:‌ بخش اول ماده 11 مقدمه‌چینی برای اجازه دریافت وجوهی غیر از هزینه انشعاب و نرخ آب مشروب است.
ثانیاً: در ماده 11 اجازه داده شده چه وجوهی أخذ شود؟! صریح ذیل ماده 11 قانون فوق چنین است:
«هزینه سرمایه‌گذاری تأسیسات آب و فاضلاب جهت شهرها و شهرک‌های جدید و همچنین تفکیکی‌های داخل شهرها بر اساس تعداد واحدها اعم از مسکونی یا غیرمسکونی»
ثالثاً: از چه کسانی این مبلغ به‌عنوان آماده‌سازی گرفته شود؟! صریح خط پایانی ماده 11 چنین است: «از طریق دستگاه‌ها و یا سازمان‌های ذی‌ربط، طبق تعرفه تأیید شده توسط وزارت نیرو پرداخت خواهد شد».

جناب آقای اسلامی مدیرکل محترم آبفای استان یزد! چنان‌که ملاحظه می‌فرمایید سهم آماده‌سازی شهرها، شهرک‌ها و تفکیکی‌های مسکونی و غیرمسکونی، به‌هیچ‌وجه در این قانون به عهده درخواست‌کنندگان انشعاب قرار داده نشده است.
 بلکه قانون تصریح می‌کند که «از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط باید پرداخت شود»؛ یعنی اگر مثلاً دولت شهرک‌های مسکن مهر تأسیس می‌کند، باید سهم توسعه شبکه را هم به شرکت آبفا بپردازد؛ یا اگر هر سازمان یا ارگانی شهرکی ایجاد می‌کند، باید سهم توسعه شبکه آب را بپردازد.
همچنین هزینه توسعه شبکه آب در تفکیکی‌های داخل شهرها را باید سازمان‌های متولی از قبیل شهرداری و دیگران بپردازند؛ همان‌ها که هزینه تفکیک را از مالکان دریافت کرده‌اند!

جناب آقای اسلامی! به نظر می‌رسد از این ماده قانونی، نمی‌توان توجیهی برای أخذ هزینه آماده‌سازی از هر درخواست‌کننده اشتراک آب پیدا کرد؛ آن هم مبالغی که گاهی، کاملاً نامتعارف به نظر می‌رسد.
بلکه جناب آقای اسلامی! به نظر می‌رسد شرکت آبفا توان یا جرأت دریافت هزینه آماده‌سازی را از دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط ندارد، یا آن سازمان‌ها و دستگاه‌ها سهم خود را به هر دلیلی نمی‌پردازند؛ و به همین دلیل یا هر دلیلی دیگر، آبفا کسی مظلوم‌تر از ارباب‌رجوعش پیدا نکرده تا این وجوه را از او أخذ کند!
همچنان تأکید می‌کنم با مراجعه به این قانون هم روشن می‌شود که گرفتن هزینه آماده‌سازی از درخواست‌کنندگان انشعاب، غیرقانونی است.
امیدوارم نهادهای قانونی و سازمان بازرسی، بررسی حقوقی بیشتری انجام دهند.
https://t.me/poorroostaee


نوشته شده در  پنج شنبه 97/1/16ساعت  7:41 صبح  توسط جواد پورروستایی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درود بر اهالی ورزنه!
حرکت؛ درجا؟!
آخر دورویی!
ابهام ادبی
زور عجیب سوتیها!
عاقبت حکم تخریب؟!
چاه مجاز یا غیرمجاز؟!
درخواست افزایش ظرفیت!
افقهای جدید اشتغال بانوان!
پرسشگری خطرناک!
قحط الرجال
[عناوین آرشیوشده]