• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : از چاپارخانه تا دفترخانه
  • نظرات : 0 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    توضيحا در سطر بيست و دوم پيام قبلي "در گرفتن امتحان" اضافه و اشتباه است. اول خواستم سريع مثال الزام امتحان رو بزنم ديدم اوني که مي خوام نيست و الزام به انتخاب واحد را مثال زدم که اون چند کلمه از مثال حذف شده باقي مونده.

    ارادت

    سلام. روز و روزگار بخير و عافيت.

    يه سردفتر هميشه اسم دفترخانه هرجا بياد نگاه مردم از بيرون از محضر براش جالبه و دلش مي خواد بخونه و ببينه چه نگاهي به قضيه از آن سوي ميز ميشه. اينجا اسم دفتر ديدم اومدم و راغب شدم بخونم مطلبتون را. اولن از تفصيل موضوع و پرداختن به مشکلي که در مسير عبور از کارها مي بينيد به سهم خودم سپاسگزارم چرا که معتقدم اين نوع نگاه مي تونه در برداشتن موانع و رفع زوائد امور اداري بسيار موثر باشه.

    اما در باب اينکه تعهدي که قبلا داده ايد چون مفقود شده مجبور شديد دوباره تعهد رو بديد، اهمال از خودتونه. اي کاش که يه روزي برسه که همه ما عادت کنيم که در هر حيطه اي که خواستيم پا بزاريم، بريم سراغ يک نفر معتمد در اون وادي و راهنمايي بگيريم و ببينيم بهترين و آخرين راه کار همينه؟ نه اينکه کاري که گفته شده رو مستقيم انجام بديم. شما اگر اين مورد را از يه سردفتر پرسيده بوديد حتما به شما راهنمايي مي کرد که اگر مطمئنيد اين تعهد همان تعهد قبلي و مفقود شده است؛ تشريف ببريد همان دفتري که قبلا سندي که گم شده را تنظيم کرده ايد و با تهيه ي يک نسخه مجدد از همون سند که يا به صورت کپي برابر اصل يا به صورت رونوشت به شما ارائه مي شد و مي تونستيد در کمترين زمان ممکن اون را تحويل بگيريد و ببريد بديد دانشگاه و کارتون راه بيفته.

    ولي من بعيد مي دونم اون تعهد هموني باشه که شما ابتدا داديد چون تعهدي که در شرف فارغ التحصيلي لازم مي شه با اون تعهد اعطا و بازپرداخت تسهيلات ابتداي تحصيل متفاوته. به هر روي اين از نگاه تفکيکي به قضيه ي کاري که انجام داديد.

    اما در مورد سيستم سنتي بايد بگم که اين معضل رونويسي از روي سند رو اگر چه در کل درست فرموديد اما پروسه ي اونو خيلي عجيب غريب تعريف کرديد.يه طوري گفتيد که انگار اين کار مورد علاقه ي سردفتر يا اهالي دفترخانه است که بشينن از روي سند بنويسن! در حاليکه اين عمل طبق قانون انجام مي شه. و نسبت دادن اين بخش ناخوشايند کار به اهالي اين حرفه يا کانون سردفتران مثل اعتراض به رييس دانشگاه در گرفتن امتحان براي الزام به انتخاب واحد توسط دانشجويانه که وقت گيره و اضافه. در حاليکه اين يه الزام قانونيه و بس.تازه در درجه ي بسيار خفيف تر از قانون ثبت و مقررات ثبتي.

    اصل قضيه ي رونويسي از روي سند در دفاتر بزرگ دفترخانه مورد اعتراض شديد همه است.بعلت اتلاف وقت شديد. هزينه بر بودن براي دفتر هم از نگاه کارمند استخدامي براي اين کار و هم هزينه ي جوهر و دفتر . هم خستگي کارمند مربوطه هم کند شدن روند سندهاي يک روز بعلت اينکه يکنفر در همان يک يا حداکثر دو عدد دفتر بزرگ که در دفترخانه مي تواند باشد رونويسي شود و بعد براي سند بعدي شروع و اقدام شود. پس در اعتراضتون ما را هم شريک بدونين.معترض همه اند. هم شماي ارباب رجوع هم ماي دفترخانه هم کانون هم به قول شما رييس و معاون کانون (معاون نداريم.نايب رييس داريم) هميشه هم اين اعتراض بوده و هست. اما از آنجا که اينها مندرجات متن قانون ثبت مملکت است و بدون تصويب قانون جديد قابل تغيير نيست با وجود تلاشهاي متعددي که داره در اين سيستم از طرف پيگيريهاي کانون و تعامل با سازمان ثبت انجام ميشه همچنان بايد اين کار ادامه داشته باشه و رونويسي سند در دفترخانه ادامه پيدا کنه.

    وگرنه يکي از پيشتازان به روز شدن و الکترونيکي شدن سيستم اداري، دفاتر اسناد رسمي هستند. پرينتر و کامپيوتر و ابراز تکنولوژي در تک تک دفاتر وجود داره و متن سند پرينت گرفته شده بر روي اوراق سند هم مويد اينه که براي حذف اين رونويسي در دفترهاي بزرگ از سوي دفاتر و زيرساخت مشکلي نيست مشکل قانونه و پروسه ي تغيير قانون و تعامل يا عدم تعامل نمايندگان مجلس در گام بعدي که تا نتيچه چه شود و مقدور چه بنگارند.

    وگرنه برخلاف مفهوم کلي نوشته ي شما، اسناد قريب به اتفاق، تايپ مي شن پرينت گرفته مي شن و مرحله ي مکانيزه شدن فرايند تنظيم سند کم و کسري نداره. حتي وجوهات سند بصورت آنلاين پرداخت مي شه و حتي کنترل ممنوعيت يا اخطارهاي احتمالي در خصوص تنظيم يک سند بصورت آنلاين از طريق ارتباط سازمان ثبت و دفترخانه کنترل مي شه (بخشنامه هاي مربوطه). و تمام اينها نشانگر همت اهالي اين حرفه اعم از کانون و رييس کانون و دفترخانه ها براي مکانيزاسيون سيستم محاضر هستش که کمي کم لطفي کرديد شما.

    ضمن اينکه کانون سردفتران، رييس و معاون نداره. رييس و نايب رييس داره. که آقاي دشتي رييس کانون سردفتران و دفترياران هستند. (البته يه سرچ کوچيک گوگل شما را از ابهام مطروحه نجات ميداد)

    به هر روي ماهم مثل شما بي صبرانه مشتاق حذف اين پروسه که هم موجب اتلاف وقت ارباب رجوع هم هزينه اضافي به دفترخانه است هستيم و مي دونيم پيشنهادات کانون روي ميز پيشنهاد هست و معطل قانوني شدن و ابلاغ جهت اجراي دفاتر.

    راستي هيچ سردفتري نمي تونه وکيل داشته باشه در انجام امور دفترخانه. سردفتري منصبي قائم به شخص با مسووليت سنگين و پردردسر که هر سردفتر چه رييس چه نايب رييس چه هيچکدام بايد با اشراف کامل و تخصص اداره کنه . و انجام امور توسط شخص ديگه انقدر مسووليت ودردسر وحشتناک خواهد زاييد که عمرن به امتحانش هم نيارزه. به هر روي در پايان از اينکه انتقادي رو نگاشتيد تا از زاويه نگاه مردم هم اين اتلاف وقت و کار زائد طرح بشه سپاسگزارم به سهم خودم.

    با احترام

    + محمدي 
    بفرماييد اين ادبيات منتقدانه در خصوص نحوه تنظيم اسناد که با شما موافقم چه ربطي به احوالپرسي و نيش زدن به آقاي دشتي پيدا ميکند ياد بگيريم درست و منصفانه انتقاد کنيم ظاهرا شما روحاني هم هسيتد و بقول خودتان تکاليفتان در قبال بشريت سنگين تر
    پاسخ

    اگر با ديگرانش بود ميلي / چرا ظرف مرا بشکست ليليضمن تشکر از نقد منصفانه شما، به عرض مي‌رسانم جناب آقاي دشتي از دوستان بنده هستند و قبل از نشر عمومي به ايشان اطلاع دادم و پس از آن هم تلفني صحبت کردم. نه تنها ناراحت نبودند بلکه خوشحال و تاکيد کردند اين متن در شماره آينده ماهنامه کانون وکلا درج خواهد شد. باز هم اگر اهانتي در اين نوشته ديده شده از آقاي دشتي و شما و همه خوانندگان عذرخواهي مي‌کنم.
    + ارباب رجوع 
    البته اين را هم بنويس که معطلي نيم ساعته در صورتي است که هيچ کس آنجا نباشد و شما در صف انتظاز قرار نداشته باشي
    پاسخ

    با شما موافقم. خوشبختانه فقط چند دقيقه معطل نوبت شدم.