• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : حجاب آزاد و کنيز
  • نظرات : 1 خصوصي ، 7 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + جمشيد چاخان 


    مي خواستم غلامت باشم ولي حالا با اين روشنگري كه كردي كنيزتم به مولا

    ولم كن ولم كن بذار دست دكترو ماچ كنم.......

    پاسخ

    سلام. اصلاً نفهميدم قضيه چيه! ما را روشن فرماييد لطفاٌ
    + جمشيد بسم الله 
    تو خود حجاب خودي دکتر از ميان برخيز
    آخه دکتر جون مگه ميشه ناموس آدمو بي حجاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    نباشيم اون روزي که اين بلا به سرمون بياد.متاسفانه رفتارهاي غلط حکومت و الي الخثوث صدا وسما باعث شده که جوانان ما يه خورده عقده اي بار بيان.مثلن يکي از از دوستاي ما که بچه مذهبي هم هست با آب و تاب تعريف مي کرد که چند سال پيش رفته سوريه و چه کثافت کاري هايي که نکرده که زبان از گفتن آن سجاياي غير اخلاقي الکنه. درسته که نفس آدم اونو وسوسه ميکنه ولي حکومت هم بايد يه راهکارهايي ارايه بده. مثلن الآن که شرايط زندگي اينقدر سخت شده و جوون ها مايل به ازدواج نيستن گنا کار اصلي کيه اين وسط؟
    شرمنده دکتر/ جفنگ زياد گفتم آخرش هم نفهميدم چي به کجا شد. خلاصه اينکه همه جورش باهات هستم خرابتم به مولا/ کفن پوشتم دکتر جوات
    پاسخ

    سلام. البته من هم متوجه منظور شما نشدم. راهکارهاي اسلام را رعايت کنيم، مشکلات حل خواهد شد؛ اما متأسفانه بر هر يک از احکام سلام حاشيه مي‌زنيم و در اجراي آن در زندگي فردي و اجتماعي، کوتاهي مي‌کنيم، آن وقت انتظار داريم، اسم مسلماني معجزه کند!
    + احمدي 
    شما در ميان اقشار نامبرده شده چند نفر متعهد مي شناسيد که نتيجه و محصول يک کار سيستماتيک باشند نه تلاش و دلسوزي شخصي؟
    پاسخ

    سلام. تخصص، محصول آموزش و تلاش و ابتکار است. تعهد نيز محصول تربيت خانواده، مدرسه، محيطهاي آموزشي و جامعه است. تعهد،‌ بوته خودرو نيست؛ از آسمان هم بر زمين نازل نمي‌شود؛ البته تا آنجايي که من مي‌دانم. البه بايد اعراف کنم که در نظام غربزده آموزشي و سياسي و فرهنگي ما، انتظار تلاش سيستماتيک براي تربيت متعهد، انتظار بيجايي است. بار اصلي آموزش فرهنگي بر دوش نهادهاي غير دولتي است.
    + ارش 

    بادرود

    چه موقع حجاب در کشورمان اجباري شد؟ اگرکرنولوژي ان را بررسي نماييد متوجه مي شويد که اين امر يک بازي ايدئولوژي بيش نيست.

    دلايل عقلاني حجاب چيست؟چرادر مورد حجاب مردان هيچ پند واندرزي از طريق نهادهاي مربوطه صورت نمي گيرد؟ تمامي وجود و انسانيت يک زن را در حجاب خلاصه کردن کار درستي است. به نظر اکثر روشنفکران ديني نپوشاندن موي سر منافاتي با شريعت ندارد. 30سال است که با بگير وببند و زنداني کردن مگر چه اتفاقي افتاده است؟ روابط زن ومرد در جامعه سالم تر شده است..........


    پاسخ

    سلام. منظور از بازي ايدئولوژي را نمي‌فهمم. نظر روشنفکران ديني در خصوص حجاب را هم با استدلال، مطلقاً قبول ندارم. اگر کسي هويت زن را در حجابش خلاصه کرده، اشتباه بزرگي مرتکب شده است. مگر در احکام شريعت،‌ احکامي که عقل قضاوتي ندارد،‌ بايد کنار گذاشته شود؟ پس خدا به چه دليل انبياء را فرستاد؟ پوشش مردان هم احکامي دارد و تذکراتي داده مي‌شود؛ اما هر کدام به تناسب خود و ميزان نقضي که نسبت به احکام الهي دارند. راستي،‌ در کشورهايي که حجاب نيست يا ضروري نيست،‌ روابط زن و مرد سالم‌تر است؟ همچنين منفعت اصلي اجبار حفظ حجاب به ساير افراد جامعه بر مي‌گردد نه کساني که مجبور شده‌اند. در مهماني خصوصي،‌ مگر کم احکام الهي در مسأله حجاب نقض مي‌شود؟! آيا کسي تاکنون در اين باره دستگير شده است؟! انصاف هم چيز خوبي است برادر آرش. ممنون از اعلام نظرتان.
    + احمدي 
    بله بنده هم نوشته بودم "حوزه اقتصاد، فرهنگ و آموزش" اگر دوباره با دقت بخوانيد. پديده تازه به دوران رسيده هاي نوکيسه که به فساد کشيده مي شوند هم پديده اي فرهنگيست که البته بايد از نهادهايي مانند حوزه، دانشگاه و البته نهادهاي ريز و درشت رسمي مثل وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبليغات، شورايعالي انقلاب فرهنگي و ... نيز پرسيد آيا اينقدر که ورود به مسايل چيپ سياسي برايشان اهميت دارد توجه به حل اين معضلات هم برايشان اهميت دارد؟
    حوزه يا دانشگاه چند رمان نويس، فيلمساز، نقاش، موسيقيدان، شاعر، روزنامه نگار و . . . مطرح و متعهد تربيت کرده اند؟
    آيا جز فعاليتهاي سلبي - مثل اعتراض، تحصن و برخورد فيزيکي- که انصافا از راحتترين امور است چه مقدار فعاليت ايجابي صورت گرفته است؟ نميگويم صفر است اما خيلي ناچيز
    پاسخ

    سلام. اگر در ميان اقشاري که نام برديد، متعهدي يافت مي‌شود، پس محصول چه نهادي است؟ اگر متعهدي هم يافت نمي‌شود که وامصيبتاه به مردم و نظام؛ همگي! ترديدي نيست که از چپ تا راست، از اصلاح‌طلب تا اصولگرا هيچ کدام اولويت و حتي اهميتي به سياستهاي فرهنگي ندادند. ممنون
    + احمدي 
    به شخصه خانمي را ميشناسم که به علت مشکلات اقتصادي دست به تن فروشي مي زند -همسرش مرحوم و دو فرزند دارد- شايد منظور جناب آرش اينست که اگر اولويت هاي حکومت به کارگيري عقلانيت و درايت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و آموزش قرار گيرد مشکلاتي از اين قبيل به وجود نخواهد آمد ويا بسيار اندک خواهد بود. چون که صد آيد نود هم پيش ماست.
    اما تا هنگاميکه مشکلات اقتصادي و فرهنگي پابرجاست نميتوان اين مسايل جانبي را ريشه اي حل و فصل کرد به ديگر بيان بايد با علت ها مبارزه کرد نه معلول ها.
    در مسئله حجاب به نظرم رويکرد بسياري از جوانان به مدهاي انچناني نوعي مبارزه منفي تلقي ميشود.
    پاسخ

    سلام. فقر فرهنگي و اعتقادي، باعث چنين کاري مي‌شود؛فقر اقتصادي عامل اصلي نيست. ثروتمنداني هم هستند که به نوعي ديگر گرفتار فحشا هستند؛ آيا آن هم دليلش فقر اقتصادي است؟! در غرب که مشکلات کمتر است، فحشا هم کمتر است؟! در اين که بايد با تدبير و عقلانيت مشکلات اقتصادي را به حداقل رساند،‌ ترديدي نيست. اما توجه داشته باشيم که نبايد از ارتقاي فرهنگ و اعتقادات به عنوان اصلي‌ترين زمينه کاهش آسيب‌هاي فردي و اجتماعي غفلت کرد. نکته‌اي که در دوره اصلاحات و در دوره اصولگرايان،‌ به شدت مغفول بوده است.
    + ارش 

    بادرود

    نظر فقهي غالب علماي فقه، وجوب حجاب است. بحث اينجا مربوط به جنبه اجتماعي و سياسي حجاب است، که متاسفانه با اجباري کردن بي دليل و بي موقع، بيش از هر چيز خود حجاب را در اجتماع به چالش کشيد و از منزلت انداخت. اسلام، کلي به هم پيوسته، ارگانيک و سيستميک است؛ اسلام، سوپرمارکت نيست که هر چه دلمان خواست را انتخاب کنيم و هرچه را نخواستيم رها کنيم. حفظ و قبول کليت اين سيستم با رعايت اولويت ها، نمايانگر اسلام حقيقي خواهد بود.
    به نظرم در امور اجتماعي اسلام، به ويژه وقتي حکومت و قدرت در دست مدعيان دين است، اجبار حجاب که هيچ، اصل حجاب هم، در بين اولويت 1 تا 100 برنامه هاي حکومت ديني براي اجتماع هيچ جايگاهي ندارد.

    پاسخ

    سلام. نظر غالب، نه. مسأله حجاب مورد اتفاق همه فقهاست. نظر شما در بخش اولويت نداشتن حجاب،‌ خلاف دستورات صريح اسلام (قرآن، روايات و سيره پيامبر اکرم عليه السلام است. ممنون از اظهار نظرتان