• وبلاگ : تريبون
  • يادداشت : حکم فيس بوک
  • نظرات : 1 خصوصي ، 22 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2      
     
    + احمدي 
    مثل اينکه بدهکار شديم. ببخشيد که يادم رفته تو اين مملکت رفرنس ندادن و به اسم خود تموم کردن يه فرهنگ شده است.
    پاسخ

    نه، بدهکار نشدي برادر جان يا خواهر جان! توضيح مسأله شرعي، رفرنس مي‌خواهد؟! مثل اينکه بگوييد رفرنس اينکه نماز صبح دو رکعت است چيست؟!
    + احمدي 
    ضمنا متنرادوباره خواندمايشان نوشته اند، "وست عزيزي درباره استفاده از فيس‌بوک پرسيده بود. برايش جوابي نوشتم که به نظرم رسيد آن را در وبلاگ هم بياورم؛ شايد مفيد باشد. آنچه در پاسخش نوشتم با اندکي تغيير، چنين است:"
    جايي اشاره نشده که اين حکم بيان حکم کدام مجتهدو يامرجع تقليد است.
    پاسخ

    سلام. نخواستم کل سوال را بياورم. ايشان نوشته بود که من از فتواي مراجع قانع نشدم و توضيح لازم دارم براي قانع شدن و فهم کامل حکم. جناب احمدي عزيز اگر پزشک عمومي پاسخ شما درباره درمان يک بيماري را بدهد،‌شما مي‌گوييد خودش تحقيق کرده يا اينکه بر اساس آنچه خوانده، نتيجه تحقيقات را گزارش مي‌کند؟ اگر در اين باره چيزي نگفت، شما مي‌گوييد چرا نگفتيد از منابع مي‌گوييد؛ من فکر کردم نتيجه اجتهاد و تحقيق خودتان است؟! انصاف هم نه در بعضي جاها، بلکه هميشه خوب چيزي است.
    + احمدي 
    جناب آقاي شاکر! در موضوعاتي که شما وهمفکرانتان موافق آن هستيد پاي عقل راهم ميان ميکشيد اما بارها مشاهده کرده ام که برخي روحانيون محترم در جواب برخي سوالات پاسخ ميدهند که مثلا مسائل فقهي را درست نيست باعقل امروزي سنجيد و حتماحکمتي بوده که همچين حکمي صادر شده و...
    پاسخ

    سلام. منظور از عقل در اينجا، عقل عرفي در پذيرش حکمت حکم صيانتي است؛ همچنان که در مواجهه با افرادي که بيماري مسري دارند، بدون اينکه دستور شرعي ملاحظه شود، عقل مصلحت انديش بشري به آن حکم و عمل مي‌کند.
    + ميثم 
    آقاي احمدي عزيز بيان حکم شرعي در توان هر روحاني متخصصي هست، اون استنباط حکم شرعي است که نياز به اجتهاد دارد. کمي دقت بد نيست!!!

    با سلام

    جالب و اموزنده بود

    در جواب احمدي بايد بگم همونطور که فرموديد با عقل هم ميشه اين موضوع و صحبت هاي شما رو تاييد کرد و نيازي به اجتهاد نيست

    يا حق

    پاسخ

    سلام. ممنونم.
    + احمدي 
    سلام! جسارتا به نظر ميرسد که نظر فوق، نظر شخص جنابعالي باشد. اما تا آنجا که من اطلاع دارم شما در زمينه فقه به اجتهاد نرسيده ايد (در يکي از پستها هم خود شما اذعان کرده بوديد.) چگونه ميتوانيد حکم فقهي اين مساله را براي فردي ديگر بيان کنيدتا او هم طبق نظر شما عمل کند؟؟؟
    پاسخ

    سلام. بنده فتوا ندادم. فتواي موجود فقهاي محترم را توضيح دادم. نديدم که فقيهي خلاف اين فتوا داده باشد. در واقع اين موضوع از مسلمات و بديهيات فقه شيعه است. از اظهار نظر شما ممنونم.
     <      1   2